Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 7 november 2010

Platt... fiske..

Jag, Adam, Thede, tvillingarna och Sanna tog en liten tur till havet idag då jag känner mig bättre. Det var inget höjdarfiske och ett av mina spö som haft en skada i holken sprack längs med klingan när jag kastade med det.

Vi fick iaf lite krabbor och sjöstjärnor. Jag och Adam som stannade lite längre fick också lite fisk, jag fick en sandskädda, Adam fick fyra sandskäddor, en skrubba och ett sandstubb.

13p upp för Adam och 2p upp för mig.

/Hasse.

5 kommentarer:

  1. Säker på att det där är en sandstubb? Ohyggligt svårt att se men jag tycker fjällen ser lite stora ut..

    SvaraRadera
  2. Ja, jag håller med om att fjällen ser lite stora ut på bilden och vi blev väldigt förvånade när det inte var en svart smörbult. Där brukar vara massor av svarta smörbultar på den platsen och annars har vi bara fått bergstubb där. Men den var alldeles för lång och smal för att vara bergstubb så vi fick köra uteslutningsmetoden, kan inte vara något annat väl?

    SvaraRadera
  3. Jag har lagt en del tid på att försöka lära mig se skillnad på dom här skojarna. Fisken känns spotant som en sandstubb (kroppsformen som du säger) men om fjällen är så stora som det ser ut på bilden så skulle det kunna vara en lerstubb. Å andra sidan ser jag ungefär samma mönster på min sandstubb och det är inte fjällen utan svarta kanter runt grupperingar av fjäll. Så när jag tänker efter så är det säkert en sandstubb ändå :) Om det nu inte är en dystubb, verkar knappt vara någon som kan skillnad på dy- och sandstubb.

    Vad var det för botten där den tog? Du har ingen annan bild på den i högre upplösning med fokus på fisken?

    SvaraRadera
  4. Oj dystubb! Det var en ny art för mig Oo trodde att jag hade koll ;) jag vet inte vad skillnaden är mellan sandstubb och dystubb? Ja lerstubb är ingen omöjlighet men de har vi fått ett gäng innan och de brukar inte heller vara så här långsmala. Det var mest stenig botten med små dyfläckar och sandfläckar. Hoppas inte att det är ett dystubb, då får Adam 100 poäng till :O

    SvaraRadera
  5. 1995 "beslutades" det att dystubben gick från ovanlig till väldigt vanlig så omöjligt är det inte. Men den skall gå djupare än sandstubb, vilket iofs jag inte litar på för fem öre med tanke på alla fel som finns i litteraturen angående stubbar.

    SvaraRadera