Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 26 november 2014

Den magiska skymningen - reg-lake

Ikväll hade jag ett av mina bästa lakepass någonsin.

Det var i Forshaga i Värmland som jag lånade jobbets båt efter dagens arbete.

Det var en fantastisk kväll, inte riktigt lika kallt som kvällen innan men ändå ett par minusgrader.


Jag rodde ut till en udde som min arbetskamrat och artjägarkollega Peter Belin rekommenderat mig att sitta på.

Jag tacklade mitt bottenmete med bäckrödingen jag fångat tidigare idag (japp fångad i samma vattensystem).

En enkelkrok kamasan strl 2 genom överkäken blev det på ett glidtackel med en 50 grams päronsänke på linan, använde 0,50 nylon som tafsmaterial.


Det hände ingenting.

En timme gick, jag kastade om tacklet var 20:e minut.


Då plötsligt ser jag ett litet gung i spötoppen.

Jag känner på linan och avslöjar direkt min kombattant, det känns som en stor lake.

Mothugget sitter men först gör inte fisken något motstånd.

Det kommer dock, strömmen tar tag i laken som drar ut en del lina och jag får låta bromsen jobba.

Snart syns dock fisken i ytan och jag pumpar långsamt in en fin lake i håven.


Snabb vägning och mätning ger fisken en vikt och längd på 3,5kg och 79cm.

En av mina största lakar med en enligt mina mått fin kondis.

Bäckrödingen är nästan hel och går att använda igen.


Adam ringer som respons på ett mms, och vi snackar om vilka fina fiskar jag fångat, först bäckrödingen och nu en fin lake.

Då rycker det återigen till på mitt bottenmete!

Jag får lägga på och sätter ett snabbt mothugg innan jag känt på linan.

Det går hem men tyngden i andra änden av linan överumplar både mig och bromsen. Linan drar ut i jämn långsam hastighet, jag vevar på för att få upp fisken mot ytan men misslyckas.

Fisken vänder dock och jag pumpar in den men den simmar längs bottnen. Jag gissar att denna fisken är större...

Kampen är inte lång men jag har kastat en bit ut och fisken håller sig nere utan att jag kan trycka upp den på ett säkert sätt.

Nu ser jag en brutalt stor lake komma simmandes mot mig, håvningen går bra nu också och jag kan pusta ut.

Fisken ser enorm ut!! Kan detta vara pb? Ligarekord? Reg?


Fisken mäts till 85cm, en riktigt fin lake med god potential, men den är inte lika tjock som den förra.

Vikten smiter dock över 4 kilo, precis!

4,05kg innebär att Adam får behålla sitt ligarekord på 4,1 men det innebär också regvikt.

Synd att jag är ensam då bästa bilden blir så här...


Jag vill dock inte hantera fisken för mycket i onödan och släpper i även denna best!

Det känns sjukt skönt.

Snackar med Adam igen, som kan pusta ut. Mitt egna gamla längdrekord på 84cm, en helgeålake på 3,65kg, ryker men Adams fina viktrekord på 4,1kg står sig.

Jag fiskar på en timme till men det känns inte riktigt lika intressant längre och jag ror tillbaka till land för att packa ihop.

Kan konstatera en knasigt bra dag med bara tre napp.

1. Ny art bäckröding, min 79:e art i Sverige och min 60:e art i Sverige i år!
2. Lake 3,5kg 79cm - En av mina större lakar
3. Lake-pb! 4,05kg och 85cm!

Det är ibland bara ett napp som behövs för att rädda en dag.

Idag är det dock svårt att avgöra vilket av de tre nappen som väger tyngst.

Det står mellan bäckrödingen och reg-laken. Men det är svårt att välja. Tror att jag går på bäckrödingen ändå trots att jag länge drömt om en lake över 4 kilo.

Bäckrödingen lät sig ju inte bara fångas utan gav mig en utmaning och sedan fångade jag ju laken på bäckrödingen också!

Jag får massa poäng också, 115 poäng på den lilla laken, men den stora ger 140 poäng och därtill 100 extra poäng för ligarekord i längd och 150 poäng för att den passerar regvikt.

Totalt 505 poäng vilket tar mig upp på 14357 poäng! Det är mer än vad Marcus har och jag tar över ligaledningen med 34 poäng och en dryg månad kvar O.o

Det verkar bli en ruggig avslutning på årets liga!

Det kommer bli intressant redan i helgen då Marcus ska på äventyr i Dalarna medan jag ska på tur med Adam och Andy i Gullmaren!

Skitfiske!

/Hasse


2 kommentarer:

  1. Grymt! Lakarna är ju bara för snygga! 4 kilos växer ju inte på träd precis...

    SvaraRadera
  2. Tackar! Det var en dröm som gick i uppfyllelse ;)

    SvaraRadera