Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 6 mars 2019

Fadern, sonen och den heliga abborrtävlingen!

Hej!

Här kommer årets första rapport från mig (och Arvid). Bifogar även bild på mig och en av de större abborrarna.

Fadern och sonens abborrtävling

Förra helgen utmanade Arvid mig i pimpelfiske. Han var utanför Söderköping i Östergötland och jag i skogarna norr om Bräcke i Jämtland. Jag var där och hjälpte en vän som bygger en liten stuga i väglöst land. Nybygget ligger intill Blektjärn – en liten rund sjö 200 x 200 meter.

Jag inhandlade ett litet pimpelspö, ett par vertikalpirk med enkelkrok upphängd i en lite kedja och en burk maggots i Bräckes enda järnhandel. Sedan blev det att skida med all packning 4 km till stugan. Blektjärns is var drygt en halv meter tjock men när jag väl lyckats borra mig igenom den dröjde det inte så länge förrän den första abborren nappade. En fin matfisk på dryga fyra hekto. Den följdes av några till i samma storlek. När jag sedan borrade ett hål närmare land fylldes matförrådet på ännu mer. Ett par av fiskarna var över fem hekto. Jag slutade när tolfte fisken var uppdragen. Så den kvällen åt vi abborrfilé och halstrad abborre. Kände redan då lite segervittring även om sonen haft en härlig dag ute på isen där nere i ”Sörlandet”.

Dagen därpå hittade jag ett riktigt guldhål och fick upp ytterligare sjutton abborrar varav några riktigt granna. Den största vägde drygt sju hekto.

Så återigen fick sonen känna sig slagen av den betydligt mindre rutinerade fadern. (Men skall sanningen fram så var det ju en klar fördel att fiska i en norrländsk sjö där säkert ingen fiskat före mig på många år.) Jag pimplade en gång till men då var fiskarna betydligt blygare men ett tiotal abborrar blev det.

HG fick totalt 38 abborrar varav 1 st 7hg, 2 st 6hg, 4 st 5hg, 8 st 4hg och 12 st 3 hg

Arvid fick totalt 15 abborrar


HG 240p

Arvid 15p

Detta innebär att HG tar sig in på fjärde plats och Arvid på sjunde plats i årets liga!

/HG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar