Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 19 oktober 2019

Petter och Stefan for the win!

Det var dags för tävling! 

Då var de dags för höstspinnet igen i Finjasjön
Och de var jag och farsan som ännu en gång skulle bilda lag i båten!
Tävlingen gick ut på att fånga 3 godkända gäddor (55 cm) 3 godkända gösar (50 cm) och 3 godkända abborrar (25 cm).
Vi kommer ner till hamnen, mer taggade än vanligt!
I vanlig ordning ska jag ta hand om de tekniska i båten så jag börjar koppla in ekolodet, men denna morgon samarbetar de inte med mig skärmen är helt svart och visar ingen tendens till att starta
Hur F.. ska vi klara oss utan ekolod säger vi högt till varandra och ger nästan upp hoppet om tävlingen... Jag var väldigt nära på att sänka lodet i vattnet där o då!

Efter mycket om och men bestämmer vi oss för att genomföra tävlingen utan ekolod o göra de bästa av de!
Kl 8.00 går starten och alla fina spexade båtar med minst 2-3 ekolod i båten ger sig iväg i jakten på fisk!
Vi hade gjort upp en plan för dagen men vi visste att utan ekolod så skulle de bli väldigt svårt att hitta branterna,betesfisk mm.
Hur som helst så börjar vi fiska och de går inte 3 min innan första gäddan på 61 cm landas! 


Ytterligare 10 min senare landar vi en gädda på fina 84 cm! En riktigt fin tävlingsgädda som också blev tävlingens största fisk och belönades med en motor som pris

Vårt fina fiske fortsatte och vi satt o skämtade om att vem behöver ett ekolod när de finns erfarenhet och kunskap i båten.
Vi lyckas landa 3 godkända gäddor var innan vi ger oss på borrarna. Denna dag var de väldigt kallt med nordlig vind, vilket märktes på borrarna, då dem bara var och drog i betena..
Men vi lyckades att landa en på 30 cm vilket betydde 60 härliga poäng
Med 10 min kvar av tävlingen lyckas jag fånga tävlingens ända gös på 59 cm, glädjen var total i båten


Klockan slog 12 och de var dags att åka in mot hamn för att registrera våra fiskar.
Vi kände oss nöjda med fisket trots omständigheterna med ekolodet o vädret, men hur långt skulle de räcka?
Jo de skulle räcka till en 1a och en 2a plats! Helt otroligt
Farsan lyckades att slå mig denna gång med 6 poäng
Så var en bra fight!
Blev väldigt fina priser, 2 st nya spön, en motor, guldrulle, beten, filékniv, tänger mm
Vi summerar dagen och de är två väldigt nöjda fiskare som står bredvid varandra


Jag fick 4 st gäddor: 3 kg, 2 kg, 1,5 och 1,5 kg.
Gösen vägde 1,5 kg

110 poäng.

/Petter
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar