Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 5 januari 2021

Fint lakepass vid Granudden!

Det var äntligen dags för fiske igen för mig i förrgår, lågt ställda mål med årets första fisk i sikte!

Valet föll på Granudden och lake, ibland är det helt kört i januari då laken samlas för lek så frågan var om den milda vintern skjutit fram leken eller om det skulle bli bompass?

Väl på plats möttes jag av oroande ljud...

KRAAAAAA!!!

Det var Skarvkufens omisskännliga oljud!

Hade Nissan tömts på fisk av en hord svarta olycksfåglar?

Svaret var nej, Iris, Axel och Linus var på plats och hade skrämt bort dem i tid!

Iris och Linus intog den vanliga platsen där Linus mamma Carina gjorde upp en fin eld för att hålla eventuella skarvar borta.

Jag och Axel satte oss vid gamla hederliga Granudden och där var mörten på hugget, jag kunde snart landa dagens första fisk en 2 hektos mört. 

Snart hade både jag och Axel fångat några fina mörtar och en gärs att ha som agn.


I skymningen kom också laken fram! Först ut Iris som tog pb på 1,05kg!

Snart därpå hade jag landat en liten rackare. 

Det fortsatte med ihållande nappande och ganska korta huggvilor.

Tjocka fina förlekslakar var det och ingen släppte varken rom eller mjölke så leken är nog en bit bort ändå.


Största laken fick Axel som tog denna snygga fisk på 1,65kg.


Totalt fångade vi 19 lakar innan klockan slog 19 och jag var tvungen att åka hem.

De andra stannade kvar men fick ingen fisk efter att jag åkt.

Hasse 73p
3 mört 2hg, 2hg
1 gärs
5 lake 0,5kg

Axel 179p
1 mört 0,29kg
6 lake 1,65kg, 1,255kg 1,1kg, 1,05kg, 0,85kg

Iris 114p
6 lake 1,05kg, 1,05kg, 7hg

Linus 20p
2 lake

Detta innebär att Iris passerar Linus och Melvin upp på andra plats. Jag tar mig in på årets liga på en tredjeplats och Linus placerar sig fyra.

/Hasse



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar