Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 9 juli 2022

100 arter till Art-Patrik!

Det är endast sju personer i Sverige som lyckats fånga över 100 arter fiskar i Sverige, nu är det tre på Fiskeligan och Art-Patrik är den senaste att lyckas med sitt sedan länge uppsatta mål!

En länge planerad resa till Dalarna och Vansbro för att fånga en av Sveriges vackraste fiskarter fällde avgörandet. Flera dagars fiske var inplanerat men det behövdes endast några timmar.

Platsen där den historiska milstolpen inom svenskt artfiske utspelade sig.

Så här skriver Patrik:

"Så var det dags att äntligen göra ett försök på harr. 

Jag har plågat Fiskeligan-medlemmar med massa frågor. Hasse, Marcus och Andy har ställt upp med bra svar. Trots det kände jag mig sjukt osäker på detta konstiga fiske med forsande vatten. 

Jag bokade fyra dagars fiske för jag misstänkte det kunde gå troll i fisket precis som det gjort med bergsimpan året tidigare. 

Väl uppe i Dalarna checkade jag in på hotellet och pep iväg till första stället. 

Där var det svårfiskat för en nybörjare som mig. Jag fick t om utpekat ett bakvatten där harren skulle stå men vad hjälpte det. 

Nej efter några timmars fiske så bestämde jag mig för att byta plats och det var ett genidrag. 

På den nya platsen kände jag mig lite mer hemma och det tog nog "bara" en halvtimma innan något hade knipit min maskagnade krok och jag kunde veva hem min 100:e art. 

Gött mos! 

Förutom harren på 170 gram blev det 13 mört/abborre så jag får det till 18 poäng. 

Vilket så här i efterhand känns rätt uselt för att ha lagt 90 mil plus boende i den pågående hyperinflationen."

/Patrik
En av Sveriges vackraste fiskarter, harren, blev Patriks 100:e art i Sverige!

Nedan en länk till Patriks blogg där du kan läsa mer.


Otroligt häftig ryggfena!

Totalt:
1 harr
5 mört
8 abborre

18 poäng

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar