Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 17 augusti 2022

Kunglig antagonistkväll!

Tuppen har knappt vaknat när ett skrammel, tissel och tassel hörs i ett litet bostadsområde utanför Halmstad. En doft av räkskal och härsken fisk sprids i morgondimman. Är det måhända Adam som är dålig i magen?

Nej! Det är den lille satanisten och dalmasen som ska ut på artjakt!

Planen var att köra ut till Nidingen och försöka bocka av våra antagonister från 50 klubben. Mindre kungsfisk för mig och långa för Marcus.

Ett blankt hav möter oss när vi stannar till vid första positionen. Första fisken för resan blir en liten torsk. Självklart skulle vi tävla om flest arter även denna gång. Det ångrade snart Marcus då nästa fisk blev en havskatt till mig och tillika min 95:e art i Sverige!
Jublet hördes till Danmark när fisken säkrades i håven.


Havsfrun tittade avundsjukt upp ur djupet!


Men Marcus kontrade snart med en av målarterna för resan. Hans 87:e art i Sverige blev en mindre kungsfisk!


Nu dök självaste Njord upp och synade fångsten!


Vi kämpade på länge med många arter som turades om. Berggylta, blågylta, glyskolja och knot bland annat.


Plötsligt böjer sig Marcus spö rejält och han får kämpa och slita en lång stund innan en gigantisk pigghaj lägger sig jämsides med båten. Den sitter illa så vi lyfter in den med håven (som den slet sönder) för att kroka loss. Vi passar på att väga den i håven och måttar mot relingen innan vi släpper tillbaka den ner i djupet. Med sina 6kg och 114cm är det inte mindre än ett ligarekord i längd.

Vi nöter vidare och när jag börjat ge upp hoppet lyfter jag helt oväntat in en mindre kungsfisk över relingen. Min 96:e art i Sverige är ett faktum och ifall de hörde förra vrålet i Danmark så hördes nog detta på andra sidan Atlanten.



Inte nog med det så plockar jag även en långa som ju var Marcus målart. Han blänger surt, spottar och fräser av avund. Så vi bestämmer oss för att testa en drift på lite djupare vatten och vips! Så sitter den där.
Marcus stoltserar glatt med långan som blev hans 88:e art i Sverige!



Efter detta lugnar allt ner sig och vi får en händelselös natt på havet. Morgonen spenderar vi åt några sista småarter för fisketurens arttävling. Vitling och stensnultra visar sig huggvilliga.

Arttävlingen vinner jag överlägset med 15-11 och nöjda och glada rullar vi nu hemåt med flera nya skrytfiskar under bältet.

Marcus: 811p
Mindre kungsfisk 2st 270g 27cm
Pigghaj 3st 6kg 114cm (LR), 5kg, 2,5kg 
Torsk 13st 1,5kg, 0,7kg 
Glyskolja 10st 
Blågylta 2st 0,35kg 
Berggylta 2st 0,55kg 
Vitling 7st 
Sandskädda 1st 
Makrill 1st
Knot 1st
Långa 0,5kg 48cm

Andy: 323p
Havskatt 1st 0,55kg 43,8cm 
Torsk 13st 0,6kg 
Glyskolja 4st 
Gråsej 1st 
Pigghaj 2st 2kg, 1kg 
Fjärsing 1st 
Knot 2st 
Blågylta 4st 2x0,3kg 
Berggylta 1st 0,4kg 
Sandskädda 3st
Makrill 4st 
Mindre kungsfisk 1st 0,2kg 23,5cm 
Långa 1st 1,1kg 
Vitling 12st
Stensnultra 1st 

Jag passerar därmed Albin, Ricky och Arvid och placerar mig 11:a, men Marcus den skurken tar sig från 21:a till 9:e plats i tabellen!

Skitfiske!

/Andy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar