Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 29 december 2022

December-gös på fireball

Då har man vart ute på de sista passet med båten för detta året. 

Det blev en kall o lite blåsig historia där även snön började falla över mig o farsan. Metoden för dagen var vertikalfiske med Fireball, alltså en mört som man tacklar på två tre krokar med ett huvud av bly.


Vi körde ut på en spott som vi visste brukar hålla fisk och de var inget undantag denna gången heller. Efter 20 minuters fiske hade vi landat 2 gösar och 1 gädda samt haft 6-7 tappade fiskar. Rovfiskarna var riktigt på G nere på djupet trots att de var N/O vind och snöfall. Vårt fina fiske fortsatte och vi kunde landa många fina gösar o gäddor. 



Den nollgradiga luften gjorde att vi blev väldigt köldstela och när farsan får ett jäkla hugg så tappar han i spöt då han inte har någon känsel i handen/armen pga kylan, och vi båda kan bara sitta o titta på när spöt glider ner o lägger sig på 8 meters djup.

Vi tittar på varandra och undrar vad de var som hände precis?.?.?. Jag vevade snabbt upp mitt tackel och släppte i på samma sida som farsans spö åkte ner på, i hopp om att fastna i hans fina (dyra) utrustning... 

Efter ca 30 sekunder fastnar jag i något och de börjar rycka i andra änden av mitt spö, jag börjar långsamt att veva och upp kommer ett spö och en fin gädda. Lyckan i båten var total, vad var liksom oddsen att jag skulle fastna i spöt nere på djupet?. Mycket nöjda med turen bestämde vi oss för att köra in i land för sista gången detta år. 



Petter 532p
8 gös 3 kg, 2,8kg x2, 2 kg, 1,5 kg x4
9 gädda 4,5 kg, 2,5 kg x2, 1,5 kg x3, 1 kg x3

Stephan 305p
5 gös 3 kg, 2,5kg, 1,5 kg x3. 
5 gädda 3 kg, 2,5kg x2, 1,5 kg, 1 kg. 

I tabellen passerar Stephan Arvid och Patrik upp på 12:e plats.

Vi passar på att önska alla i ligan God Jul och ett Gott Nytt Fiske År!

/Petter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar