Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 1 mars 2023

Norrskenspiggvar till Hasse

I förrgår såg jag norrsken för första gången och otroligt nog såg jag det för andra gången dagen efter.


Dansande grönt och vågor av lila ackompanjerade mig och Gustav när vi vadade ut på jakt efter udda och stora fiskar.

Det var mycket liv i vattnet med simpor, smörbultar, plattfiskar, tånglake och en och annan öring.

Efter att inte ha fiskat på något i första viken hittade jag så en piggvar som låg och lurade i sanden i vik nummer två.

Efter någon minuts lirkande så slukade den jiggen och snart nog hade vi säkrat den på land.


Jag brukar släppa i alla piggvarar över 3 kilo eftersom de är så viktiga predatorer i ekosystemet och dessutom förmodligen har bra gener men denna bedömdes ligga strax över 2 kilo så den fick bli mat.


Mycket riktigt vägdes fisken till 2,43kg och mätte 54cm.


Piggvarar är otroligt coola fiskar med sina piggar på ryggen och enorma gap.


Vi avverkade två vikar till utan att se mer än de vanliga fiskarna och en del avtryck från piggvar.


Vi avslutade med lite hamnfiske och fångade ett par rötsimpor och krabbor.

Totalt för mig.

Hasse 440p
1 piggvar 2,43kg 54cm REG.
2 rötsimpor

Det innebär att jag är först över 1000 poäng i årets liga och stärker ledningen.

/Hasse

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar