Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 6 oktober 2011

Agnfisk till lakefisket!

Ja idag skickade jag ut min elever på Osbysjön för att de skulle lära sig hur provfiske går till.

Självfallet var det ett förklätt slavarbete så att jag kunde få förrådet med betesfisk till lakemetet fyllt till bredden ;)

Massor av småfisk fångades men även en och annan gädda och gös. Det mest spektakulära idag var dock en abborre på runt 8 hekto! Den fick dock gå tillbaka då den satt bra i nätet och jag hade givit utförliga order om att all stor rovfisk och andra spektakulära fiskar skulle släppas tillbaka efter mätning och vägning.

En hel del faren och oväntat stor variation i artsammansättningen var väl ändå det som blev det slutliga resultatet av inventeringen. Totalt åtta arter, gös, abborre, gärs, faren, braxen, björkna, mört och gädda fångades.


Själv kom jag över tre påsar med faren, braxen, björkna, mört, gärs och abborre. Gäddan släpptes tillbaka och gösarna samt de större av abborrarna blev mat till eleverna.

Linus har också kommit med en av sina alltid lika läskiga rapporter! Denna gången innehöll den bara en liten färna men man vet aldrig vart man har honom! 2p till Linus.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar