Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 23 oktober 2011

Höstens första lakepass blev succé!!

Det blev efter mycket om och men ett fiskepass idag..

Egentligen var tanken från början att åka ut på Kattegatt och fiska arter men det blåste återigen bort.

Efter att ha haft en tuff och tight kusinkamp igår, så orkade Adam inte haka på och alla var ganska lagom trötta, jag sov 12 och en halv timme...

Calle och jag diskuterade möjligheterna att börja fiska lake, en elev till mig tog en lake i Drivån i veckan och det känns som att det är läge nu.

Jag och Thede beslöt oss till sist att ändå testa om laken var på hugget.

Alvar och Edvin hjälpte oss att gräva lite mask innan vi åkte ner till Granudden. Tack grabbar!

Väl nere vid Granudden så var fisket segt men efter intensivt bottenmete lyckades vi ändå landa varsin gärs.

När mörkret föll började det snart nappa på ett bottenmete. Vi bestämde att Thede skulle ta första eftersom han inte fått någon lake tidigare.

Thede gav allt men det var inte lätt att dra in fisken och jag misstänkte ganska snart att fisken var stor. Väl inne vid kanten trodde jag knappt mina ögon! Det var en riktigt fin lake!

Jag hann bara se den rulla ett par gånger innan den gjorde en rusning som jag aldrig varit med om hos en lake tidigare. Det skrek verkligen om rullen. Men grejerna höll och Thede pressade in fisken igen och efter några luriga undanmanövrar av fisken lyckades jag med hjärtat i halsgropen landa fisken.

Väl på land kunde vi snart konstatera att det var en av ligans största lakar.

Med 3,2kg och 75cm är den med bland topp fem i ligans historia, bara 9 hekto efter Adams rekordlake.

Bra förstalake, nu blir det tufft att slå nytt pb för Thede.

Tillråga på allt var det Thedes näst största fisk hittils och det gav honom 100 poäng i ligan.

Vi kände oss så nöjda att vi beslöt oss för att packa ihop.

Eftersom Thede redan fått en lake fick jag veva in de resterande fyra spöna vi hade ute.




På första kände jag tyngd i andra änden och snart kunde Thede håva min första lake för året, därmed min 53:e art i Sverige i år. Gott mos!

Min lake var bara en 8 hektos men riktigt skoj att lyckas med och en av mina favoritarter.

På resterande spö satt det inget.






Väl hemma blev Adam ångerfull över att inte ha följt med ut. Han hade istället sovit på soffan :)

Adam inspekterar här Thedes fångst lite avundsjukt.

Totalt fick vi varsin gärs och varsin lake (båda lakar nappade på halv gärs).

Jag fick 17 poäng och Thede fick 101 poäng. Det gjorde ingen förändring i tabellen men Thede knappade in ordentligt på Calle, Putte och Staffan som slåss om fjärdeplatsen just nu. Thede är i detta nu endast 8 poäng efter Staffan som ligger sexa.







Roligt var att Thedes lake hade mycket fisk i magen. Två mörtar, tre gärsar och en gädda fanns i magen på laken.

Här underkäken på den lilla gädda som Thede hittade i magen på sitt nya pb 3,2kg lake.

För övrigt rapporterar Putte att han tänker slå ligarekordet på spegelkarp, Lillo att han ska ut och fiska gädda snart och Staffan att han är sugen på ett Öresundsfiske.

Själv har jag fått mersmak på lakefisket.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar