Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 13 oktober 2013

Smörbults fest!

Idag tog jag en eftermiddagstur ner till havet mest för att se till att få ett rejält lerstubb att ta foto på.

Det skulle visa sig lättare sagt än gjort

Såg direkt massor av fiskar och fick ett par små sandstubb innan första vettiga fisken satt.

Ett sandstubb på 7cm och mastiga 3,2 gram - nytt ligarekord!


En best som var smällfet!

Drog några små sandstubb till och fick en skärsnultra modell mindre innan det var dags för nästa spektakulära fångst!

Rusande ut ur tången kom en liten fisk som jag trodde var ett storspigg och svalde min snäckagnade storlek 20.

Men när jag lyfte upp fisken såg jag att det inte alls var ett spigg utan en liten smörbult!


En jätteliten sjustrålig smörbult var det som nappat! Helt galet, dessa fiskar brukar vara mycket kräsna men denna tog verkligen sats innan den högg!

3,6cm är litet även för sjustrålig smörbult.

Ingen sjustrålig är vägd innan så det blev automatiskt ett ligarekord i vikt på denna fisken som vägde 0,3gram.

Jag gick ut för att kolla efter fler sjustråliga smörbultar och hittade ett stort stim.

Så fort jag lade ner betet i stimmet blev det världens huggsexa!

Efter mycket om och men så kunde jag landa min andra sjustråliga smörbult för dagen.

Marginellt större än den förra. 0,4g och 3,7cm.


Jag gick in för att byta krok till en mindre och satte på en storlek 24 istället.

Då fick jag syn på en riktig bamse sandstubb.

Denna såg riktigt grov ut och det small direkt när jag lade en liten sandmask agnad krok framför den.


7cm fick jag även denna till men vikten var hela 3,3gram! Ännu ett ligarekord!


Åter till de sjustråliga smörbultarna...

Jag hade sett att det gick flera större i stimmet och missat ett par mothugg på dessa men kände att det gällde att passa på nu när de för omväxlings skull högg!

Tre mindre sjustråliga smörbultar landas innan en lite större hugger!

0,6gram och 4,0cm.


Jag kämpar nu frenetiskt för att få lerstubben att hugga men de är jättekinkiga och luktar bara på betet innan de till sist vänder om...

Jag får dock till sist en liten rackare på drygt 3cm att hugga och känner mig tvungen att ta en bild även på denna..

Överst ett lerstubb och under en sjustrålig smörbult.

Nu känner jag mig nöjd och tar lite bilder på dagens fångster.


Ligarekord sandstubb

Totalt får jag 6 sandstubb 7cm 0,0032kg ligarekord vikt, 7cm 0,0033kg ligarekord vikt, 6 sjustråliga smörbultar 3,6cm 0,0003kg ligarekord vikt, 3,7cm 0,0004kg ligarekord vikt, 4,0cm 0,0006kg ligarekord vikt, 1 lerstubb och 1 skärsnultra.

Totalt 344 poäng!

Ett riktigt bra resultat för ett kort eftermiddagspass med topp på dryga tre gram :)

/Hasse


2 kommentarer:

  1. Grattis till monsterfirrarna! Träningsvärk i armarna i morgon.. He-he. (;

    SvaraRadera
  2. Tack hehe, träningsvärken sitter i, men jag får kanske ut och försöka på tångspigget idag nu när jag vet att de hugger ;)

    SvaraRadera