Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 31 mars 2014

På gäddsafari i Vättern med Oscar Trowald

Hela helgen spenderades vid Vättern med kollegan Oscar som är en erkänt duktig gäddfiskare med 10+ fiskar från fem olika vatten!

Helgen skulle domineras av fantastiskt väder med vårvärme, blå himmel och svaga vindar.


Vi bodde i en stuga vid norra Vättern.

Fredagen blev bara en halvdag men vi hade gott mod när vi åkte ut, flera stora fiskar hade fångats den senaste tiden.


Min kollega, guide och vän Oscar visste några platser där det bergsäkert skulle stå några stora gäddmadammer och bara vänta på oss!

Väl ute med våra paravaner var det vi som fick vänta.


Det blev ingen fisk på fredagen även om jag hade ett napp som jag bommade i mothugget.

På lördagen åkte vi ut på sjön tidigt.


Det hade varit frost på natten och i flera vikar låg is vilket försvårade vårt fiske.

Men efter att ha nött ute på öppen sjö i nio timmar beslöt vi oss för att åka in till grundare vatten och se om vi kunde hitta varmare områden.


Det var bara drygt tre grader i vattnet längre ut men efter lite letande hittade vi några vikar med grumligare vatten och temperaturer på 4,5 grader.

Här small det direkt!

Efter att ha konstaterat att det stod en del fisk på ekot kom första fisken.

Ett fyrakilos gäddeskägg!

Min första Vättern-gädda var landad men bara en liten stund senare dök min paravan igen!

Nu kändes en betydligt bättre tyngd i andra änden av linan och det tog en del stångande längs bottnen innan jag fick chansen att se vad jag krokat..

En rejäl rygg visar sig och Oscar säger direkt:

-Det där är pb!

En odramatisk håvning senare kan jag stoltsera med min tyngsta fisk hittils!


8,6 kilo och 105cm är min största gädda hittills och jag är lycklig!

Vi fiskar in i skymningen men får inget mer.

Söndagsmorgonen lovar en vacker dag och håller sitt löfte.


Detta är den varmaste dagen hittills och det är vår i luften. Vi ser vakande fisk och massor av fåglar även ett och annat gäddplask i ytan.

Det verkar som att en hel massa gäddor samlats utanför grundområdena för att snart dra in för lek.

Men all fisk vi får är tjock och olekt.

Oscar inleder söndagen med en trea men sen är det min tur igen.


En riktigt tjock fisk får syna båten en kort stund. Det är en olekt hona på 7,4kg och ännu en av mina största gäddor.

Jag fortsätter dagen med en trekilos och en på 1,5kg men sen ger vi oss då vi har många timmars bilfärd hem.


En Oscar som ville haft bättre fiske själv men som är glad över att ha guidat upp två riktigt fina gäddor till mig.

Totalt får jag:

5 gäddor, 1,5kg, 3kg, 4kg, 7,4kg 95cm, 8,6kg 105cm.

Detta ger fina 485 poäng till mig och jag går därmed upp på 1008 poäng, blir andra person i år att gå över 1000 poäng och ligger på en stabil andraplats!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar