Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 21 mars 2018

En reseledares små fiskeäventyr.

Jag jobbar ju bland annat som reseledare för AviFauna naturresor. Visserligen har jag mestadels fullt upp med att ta hand om mina resenärer, men på de senaste två resorna (Madeira och Kap Verde) har jag smugit med två pimpelspön med två sorters krokar. Sedan har jag utnyttjat några lägen under resan när gruppen tar igen sig eller fortfarande sover på morgonen.

Senast var jag på Kap Verde. Kom hem i helgen som var. Jag lyckades komma loss vid tre tillfällen. En gång i byn Tarrafal på ön Santiago och två gånger på ön Sao Nicolau (lustigt nog bodde vi i ett fiskarsamhälle där som även det heter Tarrafal). På båda ställena fiskade jag från pirar som delvis skyddade fiskestället från Atlantens stora vågor.

Mest spännande var dryga halvtimmen på piren i Tarrafal, Sao Nicolau. Där satt en lokal gubbe och bottenmetade. Han fick lite olika fiskar. Jag hade inte med mitt spö. Men efter en liten stund fick jag låna hans lina med ett par krokar som han betade med makrill. Ett par missade hugg fick jag napp och upp kom en bright glasseye – häftig fisk med stort öga. Jag lyckades få en till innan jag var tvungen att springa tillbaka till min grupp.


Jag var också glad åt mina tre ”mullar”, west african goatfish. En av dem var otroligt röd! Och som vanligt fick jag försöka hålla alla ornate wrasse borta från betet (bröd, snäcka och makrill). Ett par söta blue-spotted grouper nappade också under den dryga timmen som jag hann fiska före frukosten.





Till sist ett tips. Om ni som alla charterturister hamnar på ön Sal eller Boa Vista så erbjuds ”bottom fishing trips” (halvdag) för under tusenlappen. Kan nog ge en del skojiga napp.

Detta fick jag:

3 West african goatfish (17 cm, 17 cm) DLR, Ny art, 70p

2 Bright glasseye Heteropriacanthus fulgens (18 cm) Ligarekord, ny art 60p

2 Blue-spotted grouper (18 cm) Ligarekord, ny art 60p

6 Ornate Wrasse (18 cm, 17 cm, 16 cm) 69p

1 Junkergirella (14 cm) 5p

2 Hairy Blenny (16 cm, 15 cm) tangerat ligarekord 35p


199 poäng

HG Karlsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar