Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 28 juli 2021

Andy på 10-gradaren!

I flera år har jag försökt komma ut till Sveriges djuphålor runt 10 gradarn. I flera år har jag misslyckats. Antingen har det varit dålig timing när chansen väl kommer eller så har vädret inte varit bra nog när jag väl kan. Men nu skulle det äntligen bli av. 
Jag pratade med Jezper Ivarsson och planen var först att vi skulle åka ut i våra egna båtar. Men sen ändrade vi oss så Maran fick stanna hemma och vi skulle åka med hans Bagga. 

Dagen innan avfärd ringer Jezper och talar om att det blir ändrade planer, vi åker inte ut med Bagga. Jag var helt förtvivlad. Tankar om hur jag snabbt kunde göra Maran redo för en sån tur snurrade i huvudet innan Jezper kläckte ur sig att vi skulle få åka ut med Lars Örnskovs båt. Lyckorus och jubel utbrast!


Efter jobbet på Fredagen åkte jag upp till Jezper där vi tog någon öl och diskuterade packning och tackel. Tidigt på Lördag morgon mötte vi upp Lars och hans grymma båt en Merryfisher 625. Vi började med att plocka upp ett hundratal makrillar som agn vilket tog lite längre tid än önskat men snart var vi redo. En lång färd ut började och till slut slog Lars av på farten, vi la i elmotorn så vi slapp ankra traditionellt och började släppa ner våra beten i djupet.


Ganska omgående fick vi alla varsin Blåkäft vilket blev min 92:a art i Sverige. Riktigt häftiga fiskar som dessutom ska vara perfekta att grilla.

Vi fortsatte och provade nya platser och en liten stund senare kom min 93:e art Guldlax. 


Fisket var ganska trögt då lubbarna höll sig undan vilket tydligen var ovanligt. Flera blåkäxor och guldlaxar kom upp. Lars och Jezper plockade även kolmulen vilket jag aldrig lyckades med. Men långt om länge hittade vi några lubbar och min 94:e art kunde säkras från 425m djup.




Vi fick rapporter över VHF:en på rockor och håkäring så naturligtvis testade även vi detta men utan resultat.

Hela natten och en stund in på Söndagen kämpade vi på innan vi till slut begav oss hemåt, mycket nöjda men väldigt trötta.


Summa summarum blev som följer:
37 Makrill
1 Blåkäft 830g 38cm REG
4 Guldlax 325g REG, 250g REG, 200g, 360g 36,5cm LR längd + REG
2 Blåkäxa 350g, 260g
1 Lubb 9,1kg
1 Pigghaj 2kg

Får helt klart bli en tur till då jag missade några relativt lätta arter där ute!

Detta fina fiskafänge ger mig hela 2004 poäng och snart är jag förbi Adam igen..

Skitfiske!

/Andy


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar