Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 20 april 2022

10 kilos gädda på mask??

Tjena alla havsöringsfiskare! Det har kommit upp bra med öring på västkusten men ändå så bestämde jag mig för att fiska abborre i en västkust å. 

Förhållanden var perfekta när vi kom ner till ån, stigande lufttryck och sol. Kanon väder för att kunna lura upp några randiga riddare. Jag började med lite bottenmete med 2 stycken large maskar på kroken. Det brukar funka bra på abborre i alla storlekar. 

Jag såg att det var en väldigt fin djupkant längre ut i ån där jag slängde ut mitt tackel. Det är inte mycket abborre i denna å men de man får brukar vara stora så när spötoppen darrar till redan efter 5 minuter så blir man exalterad. Mothugget sitter och det är totalstopp, jag tänkte att nu sitter jag fast. 

Men fisken börjar följa med in och jag tänkte att det kanske skulle kunna vara en stor abborre, tills jag såg den. Det var en riktigt stor gädda som hade tagit mina maskar på en 2 krok och 0,28 tafs. Nu kom de typiska gäddrusningarna. Jag pressade allt jag kunde med mitt alldeles för lätta spö gjort för abborre.

Gäddan var inne flera gånger när några förbipasserande skulle försöka landa den åt mig, men den bara stack ut igen flera gånger. Det blev en ganska dramatiskt fight med en rullande gädda, för små krokar och en darrig fiskare men tillslut lyckades jag trötta ut den och den förbipasserande lyckades ta ett gälgrepp på den. Glädjevrål!! Vilket monster!!! 

Aldrig sett en såhär tjock gädda, de andra runt mig trodde att den vägde ca 8-9 kg. Men när vågen visar 10,9 kg blir vi mäkta förvånade!!!! 

Jag hade alltså lyckats fånga en 10 plus gädda på endast 107 cm på ett par maskar!!  

Den absolut sjukaste fångst för mig någonsin, men förhoppningsvis inte  

1 gädda (10,9 kg 107 cm) 


345 poäng och upp i ledning!

Skitfiske!! /Axel

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar