Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 4 augusti 2023

En bonito!

 Jag har haft oflyt med boniton eller den ryggstrimmiga pelamiden som den egentligen heter.

Jag var där när de första fångades och hade oturen att inte kroka dem då.

Sedan har det kommit rapporter nästan varje år men jag har aldrig lyckats tajma när de gått att fånga från land undantaget en dag då jag fick äran att håva Anders Henrikssons första bonito.

En stor nackdel i mitt fiske har varit att jag håller mig laglig och utanför förbudsområdet vilket många andra som fångat arten inte har gjort. Inget ont om det för enligt mig är det Sveriges mest meningslösa förbudsområde men jag håller mig till gällande regler.

Men igår plötsligt stämde allt!

Jag kom ner som vanligt och såg att strömmen från kärnkraftverket gick helt fel för oss som håller oss lagliga.

Hann tänka att det blir ännu ett misslyckat plats på denna plats när jag på väg ner mot stranden fick syn på en båt jag kände igen.

Lyfte luren och slog en pling till Stefan Falkenberg och mycket riktigt var det han och sonen Adam som var ute på artjakt.

Snällt nog plockade dem upp mig och vi satte kurs mot området närmst utanför förbudsområdet.

Det tog inte många minuter innan Adam stod med böjt spö och det tog nog 5-10 minuter innan han hann landa en fin bit på över 1,5kg.

Jag hann under hans drillning ha flera hugg och en felkrokad fisk som lossnade efter en liten fight.

Men lagom till att vi hunnit väga Adams fisk så small det på mitt spö igen!

En bra fight tar vid men fisken är lite mindre och jag lyckas kämpa in den till båten på bara någon minut.

Stefan håvar rutinerat även min bonito och mycket munter stämning uppstår i båten!


1,22kg väger min 114:e art i Sverige!


En mycket efterlängtad art som är den mest krokfångade arten jag har saknat i Sverige sedan den dök upp 2013.

Coolt nog fäller den ut långa sylvassa tänder när den öppnar munnen!


Hugget om den lilla genomlöpare skeden som liknade en toby var stenhårt. Draget togs hem snabbt i ytan och det verkade effektivt.

Till tafs användes en 80cm lång 0,50 nylon och en liten trekrok satt bakom genomlöpardraget.


Fisken mättes till 53cm


Boniton följde med hem på middag och var väldigt god, tonfisk på burk känsla och den hade en angenäm smak foliegrillad i kryddor, smör och purjolök.

En enda fisk denna gång men det räckte och blev över för att jag skulle vara överlycklig.

1,22kg och 53cm är tillräckligt stort för storfisk-reg och min 12:e regart tror jag.

Fisken ger 250 poäng.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar