Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 5 november 2013

SM-äventyret!

Ja som tidigare annonserat skulle Fiskeligan denna helgen så äntligen ställa upp i SM i Havsfiske!

Tackel var knutna.

Och tackelmappar införskaffade!

Till och med ölen luktade fisk!

En trupp bestående av Marcus, Andy, Adam coh jag själv laddade upp på fredagkvällen med pizza och kebab!

Tidigt på lördagen bar det så av mot Helsingborg .väl framme var det ett trött men samlat och taggat gäng!


Lottningen gick precis som vi gissat, jag, Adam och Marcus skulle fiska på samma båt (Vandia) medan Andy fick fiska själv på Tärnö.

Adam var lite förkyld och det syns på bilden att han är hängig men han skulle fiska på bra hela dagen.


Andy önskade oss andra skitfiske och nu åkte vi ut för att fiska och första passet skulle bli efter kolja och vitling.


Helsingborg lämnades bakom oss och vi begav oss söderut på sundet.

Jag och Marcus blev lottade bredvid varandra och kunde snacka taktik hela dagen.


Det var havsborstmasken som levererade, vi hade inte lyckats fånga någon sandmask och fick nöja oss med sill, räka, makrill, havsbortsmask och diverse småbeten som jag plockat ihop.

Lite sandskädda kom upp och någon skrubba innan första spektakulära fångsten kom!

De närmsta fiskande kollade konstigt på mig när jag skrek rakt ut av glädje och genomförde en lustig dans i min flytoverall efter att ha landat min 74:e art i Sverige - kolja!


Gult, rött och svart verkade vara färgerna för dagen.


Fina rödspottor landades också denna dagen.


Samt ett par fina skrubbor, här en på 760g.

Nästan all fisk släpptes tillbaka tack vare ett bra system med domare som skrev upp fångsterna.

Men en del fick följa med hem och fileeades.


Vi kunde konstatera att vi var med i gemet efter första dagen då alla fiskat någorlunda med tanke på hur trögt fisket varit.

Vi hade lärt oss en del genom att spionera på de andras tackel och fick tänka om lite och knyta om lite inför söndagen.


När vi vaknade på söndag morgon kom första bakslaget. Adam var kanonförkyld med feber och frossa och blev tvungen att stanna hemma, väldigt frustrerad.

Vädret var grått även under söndagen och fisket var riktigt trögt denna dagen också.


Totalt var det någonstans mellan 50 och 60 deltagare på de båda båtarna.


Mitt och Marcus fiske var otroligt trögt men vi kämpade på hela dagen och till sist lossnade det lite grann men jag han bara ta två arter över måttet vilket sabbade min poäng totalt.


Andy lyckades bäst denna dag med denna fina 8 hektos spätta.

Största fiskarna denna helg var ett par spättor över 1,5kg och en fin skrubba på 1,2kg.

Då vi haft lite halvsegt fiske på båtarna och var revanschsugna så valde vi att meta lite från piren när vi kom iland. Det var ändå ett par timmar till middag och prisutdelning.


Andy landade ett par skrubbor med denna på 0,38 som bästa fisk.


Jag fick en liten gynnare -


Och Marcus knep en trehektos.

Vi fick trösta oss med en god chilli-con-carne då vi inte lyckades knipa någon högre placering i startfältet och kunde konstatera att vi alla hamnade på nedre halvan av tabellen.


Vi kan bara tacka HF Lupus och Råå SFK för en väl genomförd tävling med mycket trevligt folk, god stämning, fina priser och ett välplanerat arrangemang.


Totalt fångade vi följande:

Andy 12 skrubbskäddor 0,4kg, 0,4kg, 0,38kg, 0,3kg, 0,3kg, 0,3kg, 0,3kg, 9 sandskäddor 0,3kg, 0,3kg, 
2 rödspottor 0,8kg, 0,3kg, 1 kolja 

Hasse 12 skrubbskäddor 0,76kg, 0,3kg, 18 sandskäddor 0,3kg, 4 rödspottor 0,4kg, 0,53kg, 2 koljor 0,8kg.

Marcus 12 sandskäddor, 3 rödspottor 0,4kg, 0,62kg, 0,61kg, 4 skrubbskäddor 0,3kg, 0,45kg, 0,68kg 41cm, 

Adam 9 sandskäddor 0,3kg, 3 torskar 1,0kg, 1 kolja 0,5kg, 1 rödspotta 0,3kg,

Detta innebär följande poäng:

Andy 237 poäng
Hasse 260 poäng
Marcus 219 poäng
Adam 82 poäng

Kortfattat kan man säga att vi är besvikna över poängskördarna och fisket men vä'ldigt nöjda med arrangemanget. Andy knappade in på Berra rejält och med bara ett par hundra poäng upp till femteplatsen ser det ut som att Andy har en bra chans att hinna ikapp.

Marcus knappade också in på Adam och jag på Petter. Det blir en ruggig avslutning på året!

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar