Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 19 januari 2016

Artfisketävling!

Först!

En stor eloge till Andy som ju vann arttävlingen i söndagens prestigefyllda fiske på Gullmaren.

Att detta inte framgick i förra rapporten var troligen ett resultat av undertryckt mindervärdeskomplex och rädsla för omvärldens förnedrande kommentarer.

Igår var det dags igen - för en svidande förlust i arttävlingen...

Jag, Ludde och Rasmus var ute på isen men något senare än planerat och solen började lysa på trädtopparna lagom till vi kom ut på isen.


Det nappade bra direkt från början och vi satte oss på djupet där Rasmus ville ta vitlinglyra, rocka och pirål.

Men första fångsterna var vitlingar på löpande band tills Rasmus ropade att han hade makrill på häcklan!


Mycket riktigt tog Rasmus ledningen i arttävlingen med sin andra art för dagen.

Efter ett tag fick jag också makrill men den var felkrokad så här i efterhand väldigt jobbigt.

Men efter att solen kommit över kullarna i söder så SPRATTLADE DET NÄSTAN INTE ALLS!!


Degens första vitlinglyra var ett faktum och jag var ikapp, dessutom med en art som Rasmus saknade.

Ludde och jag skrockade och undrade om Rasmus visste hur en vitlinglyra såg ut och berättade hur svåra de är att fånga. Det är lite som ett elddop för artfiskare, utan vitlinglyra ingen riktig artfiskare och så vidare!

Men skrattar bäst som skrattar sist... Rasmus fick ett märkligt napp på häcklan och sprattlet påminnde inte om något annat.



Tre fiskar varav två vitlingar som trasslat in sig och en vitlinglyra hängde på häcklan och häcklandet slutade i dubbel bemärkelse :) Rasmus stoltserade med art nr 72 i Sverige!


Vi tog oss nu in mot klippigare bottnar då vitlingen var en plåga ute på mjukbottnen.

Snart kunde jag fånga en viktig fisk i arttävlingen - dagens enda svarta smörbult!


Lite roligt var det att mina första fyra arter var arter som jag inte fick dagen innan, vitling, torsk, vitlinglyra och svart smörbult saknades alla på min lista under söndagen.

Rasmus hade faktiskt aldrig ismetet på havet innan trots sin digra artlista och långa erfarenhet av kustfiske och havsfiske, han var imponerad och lite tagen på sängen av den intensiva huggsexan som infinner sig när man metar med flera spö från havsisen i Gullmaren.


Snart nog kom nästa art för dagen, en stensnultra till Rasmus!


Efter att alla fångat glyskoljan ledde Rasmus med 6-5-3 i arter och det skulle komma mer!

En hård fight får oss att tro på en lite större torsk men upp kommer dagens enda berggylta och Rasmus har nu två arter mer än mig   >.<    O.o    x . x


Tappert kämpar jag mig till stensnultran och ligger i hasorna igen bara en art efter samtidigt som solen försvinner ner bakom horisonten och en väldigt härlig stämning infinner sig!

Det börjar nappa bra..


Rasmus är först ut och fångar en paddtorsk, en fisk vi är rörande överens om är mest spektakulär denna dag. Dagens arttävling gick ut på flest antal arter 2p, störst fisk 1p och mest spektakulära fångst 1p.


Men jag kontrar ännu en gång och nu är det min tur att fånga ett chokladfärgat charmtroll!


Ludde har ingen flyt och får bara glysor, varje gång han har något spännande napp missar han mothuggen, fastnar i bottnen eller tappar fisken på väg upp.

Plötsligt skriker Rasmus, han har på något riktigt stort!

Rasmus hinner gissa torsk men fighten är speciell och i Gullmaren finns allt!

Det rusar och fisken vill inte komma upp utan strid men så kikar en spetsig mun upp ur hålet plötsligt och Rasmus tar ett våghalsigt tumgrepp!

En tjock och fet vacker bleka kommer upp ur det mörka hålet och dagens absolut mest spektakulära och största fisk är fångad.


Vi skjuter några snabba bilder och uppskattar fisken till 2,5kg och 65cm kanske lite lågt räknat men vi vill få ner fisken snabbt igen då bleka är fredad i Gullmaren.


Fisken simmar snabbt tillbaka och det känns som att den klarade äventyret väldigt bra.


Både blekan och Rasmus har något att berätta för barnbarnen!

Jag och Ludde är utfiskade men med så häftiga fångster som vi fått denna dag och tillråga på ett kanonväder där det knappt ens frös i hålen under dagen och med havsörn och korp som flög omkring över isen så kan vi inte vara annat än nöjda.


Vi lägger sista timmen ute på rocka bottnen med men där är bara vitling och glyskoja.

Rasmus vinner tävlingen med alla 4 poängen och tar 9 arter, jag tvåa på 7 arter och Ludde trea med tre arter men han är ändå nöjd då han fångade ny art dagen innan och detta pass var riktigt skoj.

Jag får totalt:

19 vitlingar, 10 glyskoljor 0,1kg, 0,1kg, 1 vitlinglyra, 1 torsk, 1 svart smörbult, 1 stensnultra och 
1 paddtorsk,

124 poäng vilket tar mig förbi både Arvid och Adam upp på första plats, men bara tillfälligt då Arvid har skickat en rapport och dessutom har kvar att skicka slutrapport från Costa Rica!

/Hasse




2 kommentarer:

  1. Visst var det väl så att har man inte rapporterat en vecka efter hemkomst så diskas alla fångster? ;)

    SvaraRadera