Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 26 februari 2012

Fyra arter från isen

Igår var det återigen dags för ismete efter gammelgäddan.

Jag var ute i god tid före soluppgången för att möta morgonhugget och ismetena var snart ute.

Passade på att testa om mörten var kvar i hålet som jag mäskade under torsdagens fiske.

Det nappade direkt!




Mörten var kvar och det verkade som att det var ännu fler där nu för fisken var som galna.

Totalt blev det 29 mörtar och nytt pb i mängden mörtar från isen igen.

Men när det var dags att landa den 28.e mörten var det något som inte stämde.







En sarv!!

Det är min första pimpelsarv tror jag? Hugget var brutalare än mörtarnas försiktiga pill.

Tror att där var fler sarvar i hålet för det var flera hugg lite högre upp i vattnet medans de flesta mörtar nappade bara en decimeter över bottnen på ca: 3 meters djup.





De första 24 mörtarna högg på en och samma röda maggot... den var inte helt frisk, inte heller röd efter den omilda behandlingen. Mört nummer 25 stal den...

Ismetet gick inget vidare och morgonhugget uteblev så jag valde att flytta till en vassrugge på andra sidan sjön som jag länge varit sugen på att testa.





Redan efter att ha fått ut två ismete spö så högg det på det första spöt.

En gädda på 2,5kg kunde landas efter en odramatisk fight.

Klart mer aktivitet här och efter fyra fäll hade jag landat tre gäddor. Ingen storlek men kul och pulshöjande då jag vet att här går riktigt stora gäddor..

Det dog dock av här och jag valde att lägga kvällshugget på ytterliggare en annan plats.

Det var ett tydligt kvällshugg men inte något vidare givande då jag bara landade en liten gädda på fem sex fäll.

Till mitt försvar frös det snabbt i hålen och gäddorna kände motståndet och spottade innan jag hann rensa alla hål på is.

Fick i alla fall min fjärde art för dagen när jag lyckades pimpla upp en liten abborre precis innan solen gick ner under horisonten.

Totalt blev det alltså 4 gäddor (2,5kg 1,5kg, 1,0kg, 1,0kg) 29 mörtar, 1 sarv och 1 abborre. En bra poängskörd med 91 poäng ger mig ett bra ryck i toppen av tabellen.

Det kan nog behövas för det ryktas om att Andreas har ägnat helgen åt gäddfiske i Dalarna och även fiske efter bäckröding har genomförts. Staffan har dessutom gjort ett försök från flytringen nere i Skåne. Adam säger att havsfiske hägrar och Peter förkunnar att det mycket snart kan komma fiskerapporter från Kungsbacka. Det är snart vår och jag tror att jag lagt mitt sista isfiskepass för säsongen (kom knappt iland då smältvattnet ätit upp isen intill stranden under dagen).

För övrigt blir det nog inte mycket fiske för mig den närmsta tiden då jag kommer att jobba mycket. Högst ett par tre pass i veckan ;)

/Hasse

4 kommentarer:

  1. Tackar för titten in till min blogg och kommentaren!!
    Hahaha.. vilken underbar blogg och tävling ni kör!! Gillar presentationen av alla deltagare också!! Kämpa på!! :)

    SvaraRadera
  2. Hej Sussi! Kul att du gillar konceptet :) Ha det fint och fortsätt blogga om ditt fiske, det är uppskattat ;)

    SvaraRadera
  3. Jodå jag har kämpat på uppe i Dalarna.
    Inte mindre än nio gäddor blev det.
    Har du någon mail som jag kan skicka bilderna till och lite mer detaljerad info?

    SvaraRadera
  4. Andreas: Ett litet tips, prova att klicka på namnet Haze! Aha, it must be magic!!!!!!!!!!

    SvaraRadera