Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 24 februari 2012

Mörten vann

En stor sol välkommnade mig till sjön igår!


Det stod pimpel och ismete präntat i huvudet på mig och tacksamt såg jag att alla gamla hål nu låg öppna tack vare de senaste dagarnas plussgrader.










Blåsten tvingade idag många att stanna hemma men på min skyddade lilla sjö gick det bra om man drog upp luvan.


Det var till och med vårvärme i solen.
















Eftersom jag och Thede släppte ut alla betesfiskar vid senaste passet (hade haft dem i sump så länge att de börjat magra) så fick jag börja med att pimpla efter betesfisk.


Hade med mig en näve havregryn eftersom jag funderat länge på effekten det skulle kunna ha på mörtpimplandet.

Den åkte ner i ett hål som jag sedan lät vara i ett par timmar.

Abborren var på hugget och snart hade jag landat ett tiotal abborrar och ett par mörtar.


När det så var dags att testa mörthålet.







Oavbrutet nappande med bara mört som resultat visade hur otroligt effektivt havregrynen lockat dit dem. Fick totalt upp 26 mörtar varav 23 i det mäskade hålet.

De högg på en liten röd mormyschka med mask.

I snitt högg mörten fem till 10 sekunder efter att jag kom ner till bottnen (fiska ca 10 cm över bottnen på ca 3 meters djup utanför en vasskant).


Agnade fem av 9 ismete spö (har lånat Adams) med mört och fyra med abborre.

Tog en liten paus från mörtfiskandet och sökte runt efter storabborren.





Isen var tjock och fin att gå på men den smälte sakta och man såg att den höll på att förvandlas till stöpis med rader av bubblor i.

Intill kanterna var det vattensamlingar på många ställen och blir det inte minus snart igen så kommer isarna inte att vara gåvänliga länge till.

Abborrpimplandet gick segt och bara småabborrar kom upp. Totalt fick jag dock ihop 18 abborrar.




Ismetet var om möjligt ännu segare men ett fäll under dagen renderade i en kilosgädda i alla fall. Det var mörten som gav detta fäll.
















Kvällshugget var idag väldigt tydligt med fyra napp inom loppet av 20 minuter.

Det första fället var en 2 kilos gädda som jag drillade och såg tydligt men tappade i hålet när kroken fastna i iskanten.


Nästa fäll spottade då linan frusit fast i iskanten och de två sista fällen renderade i en spottad tilltufsad mört med mycket lina ute samt en mört som stirrade en stund och när den kom upp var den avfjällad på stjärten.

Inget vidare ismete alltså men jag ger inte upp och dagens mörtskörd är den största jga tagit på pimpel på en dag och havregrynen fungerade!


Totalt 26 mörtar, 18 abborrar och en gädda ger 54 poäng vilket tar mig över 200 poäng i år poäng som kan visa sig viktiga när alla andra börjar pressa fisk under sommarhalvåret..

På lördag blir nästa tur.


/Hasse







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar