Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 11 april 2021

Gammelgäddan till Rickard!

 Jag, Axel och Rickard åkte ner till Skåne med hopp om faren, stor björkna och pbn på olika karpfiskar.

Men det var en helt annan fisk som blev dagens fisk.


Efter att ha ställt klockan på 03:45 så var det gött att komma fram och ta morgonkaffet i solsken.

Det nappade direkt och en fin mört på 2 hekto inledde Axels fiske.


Själv kunde jag fånga en björkna som första fisk inom några minuter.


Snart hade jag en bättre fisk men det visade sig vara en felkrokad braxen på 2kg.

Rickard satt en 50 meter nedströms oss och halvvägs in i dagen så började Rickard skrika och hojta!

Jag sprang ner och såg Rickard stå med världens spöböj!

Trots en underdimensionerad håv så lyckades Rickard styra in fisken och jag fick håven runt om halva fisken men lyckades ändå lyfta in en riktig best till gädda!


Så här ska det se ut när man har fångat nytt gäddpb. Blodet kommer från oss då båda rispade sig på gäddans tänder vid avkrokning.


Fisken släpptes tillbaka och simmade glatt iväg efter en kort fotosejour och vägning och mätning.


Rickards nya pb mäter 115cm och vägde 9,42 helt utlekt.


En död sill på enkelkrok på bottnen fällde avgörandet.

Faren lyste med sin frånvaro och bästa fisk utöver gäddan blev en femhektos mört till Rickard.

Det blev en hel del fisk till sist för årstiden ok fiske men mestadels små björknor.

Totalt:

Axel 46p
8 björkna 3hg
1 mört 
2 gärs

Hasse 54p
11 björkna 3hg
1 sarv
1 mört
1 gärs

Rickard fick även två id.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar