Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 20 april 2021

Ny art till Skarvkufen på första kastet!

Kraaaaaaaa!

I lördags så åkte jag till Börsås med planen att fiska oxsimpa i Lysekil men först valde jag att köra med småkrok på djupet efter spännande arter då lerskädda och spetsstjärtad smörbult var tänkbara fångster vid den här tiden på året. 

Så sagt och gjort så knöt jag ett glidande bottenmete med 0,18 mm nylon ca 50 cm lång tafs och kamazan b980 storlek 14 med en små små små räka som Skäggapan säger och kastade ut. 

Ganska direkt efter att jag har kastat ut så känner jag att det är lite tyngre så jag börjar att veva in och när den kommer till ytan ser jag att det är en sandskäddeliknande plattfisk och när jag har den i handen så ser jag att det inte är en en sandskädda så jag skickar till Hasse för att kolla om mina tankar stämmer och det gör dem och jaaaaaaa! Ny art. Art 58 lerskädda. 

Nu ställer jag kvällens planer för oxsimpa och fortsätter att köra på djupet i Börsås och kniper en del svart smörbult och en minitorsk innan morsan ringer att det är dags för en god middag i det fantastiska vädret.

1 lerskädda 13,7 cm ny art (för mig) 1 torsk, 4 svarta smörbultar 

Imorgon blir det ett pass med Axel här i Börsås för att guida upp lerskäddan.



30p

/Skarvkufen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar