Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 5 juni 2021

Ligarekord på sutare

Igår fick jag äntligen komma ut på mete igen!

Målet, stor sutare, sarv och braxen men det skulle också metas rovfisk.


Förutsättningarna var helt perfekta då jag har mäskat regelbundet i veckan och det var varmt, soligt och svag vind! Enda orosmolnet var väl att jag har slut på gas i Thermacellen...

Jag hade lovat mig själv att ha ute ett rovfiskmete under hela passet eftersom mitt förra pass blev fördärvat av stora gäddor som jagade på mäskplatsen.

Några sarvar metades upp som betesfisk.

Frilina med död sarv var metoden för dagen på rovfiskmetet.

Det lönade sig ganska snart då två riktigt fina gäddor visade sig härja på mäskplatsen.


6 kilo och 97cm


5,5kg och 99cm


I solnedgången kom också sutaren igång!


Först en fin hane på 1,9kg 51cm.

Sen drog det iväg ordentligt!

Efter flera långa rusningar och några av flätlinan avkapade näckrosbälten så kunde jag håva en riktigt brutal sutare!


Bilden luras lite då fisken var 56,5cm lång med det räcker ändå till ligarekord då den slår min tidigare längdrekordsfisk med en halv centimeter.

Förra personbästat låg på 2,55kg och 56cm.

Vad skulle denna hona med fina former väga?


Jo hela 2,69kg och därmed också nytt ligarekord vikt då den slår Puttes gamla "Don Corleone"
ligarekord på 2,65kg.

Myggorna hade också hittat mäskplatsen vid det här laget och jag valde att avbryta fisket, oj vad jag ska ladda thermacellen till nästa pass!

Jag är jättenöjd med fisket och utvecklingen av vikten på sutaren på min mäskplats.

Det är fjärde året som jag kör samma plats nu och vikten på sutaren ökar år för år.

Tyvärr verkar inte braxen svara på samma sätt då jag bara får småbraxen nu, man kan undra om de stora lärt sig?

Fick även en liten öring i en bäck under ett kort försök häromdagen.

Totalt:
1 bäcköring
1 mört
10 sarv 0,5kg, 0,5kg
2 gädda 5,5kg 99cm, 6kg 97cm
6 braxen 1,0kg 5x5hg
2 sutare 2,69kg 56,5cm dubbelt ligarekord, 1,9kg 51cm

En riktigt fin poängskörd på 902 poäng vilket innebär att jag precis tar mig förbi Axel i toppen av tabellen och blir den andra att passera 2000 poäng i år.

Det är riktigt tätt om medaljerna just nu!

/Hasse

 

1 kommentar: