Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 23 juni 2021

Silverfrossa!

Så var det dags för årets semester. 

Mycket funderande och planerande ledde oss till gotharnas hemland Gotland.

Rykten om den mytomspunna silverrudan hägrade i tankarna. Så självklart planerades även en satsning in.

Platsen vi valde var Närsån vilket visade sig vara ett bra val.

Knappt hade vi börjat fiska innan Marcus drog första silverrudan med glada tillrop som följd då det blev hans 85:e svenska art samt ny svensk art på ligan.


Jag kontrade med en abborre på knappa kilot.


Så när Marcus var en bit bort och jagade regborre högg äntligen målarten även på mitt spö. Efter en bra fight kom den in till kanten men då vi glömt håven så klantade jag mig så klart och tappade den vid landning.

Svordommarna haglade över ån innan det plötsligt ryckte i spöt intill.

Den här gången lyckades jag bättre och upp kom en riktigt grann silverruda och min 90:e art i Sverige var avklarad.


Vidare till nästa satsning direkt. Det var nämligen här på ön som Marcus tog sin första tobiskung för ett par år sedan. Detta måste testas då jag saknade den.

Vi drog till klintehamn och efter ca 30min med microhäckla så satt den plötsligt där!

Min första tobiskung och 91:a art. Därmed hade jag även petat mig upp i en delad topp 10 placering i 50klubben.
 

Lyckan var total tills vi insåg ett digert misstag!
Då silverrudorna uppfyllde kraven för storfisk så reggade vi såklart men de skulle även bli svenska rekord om vi inte missat att ha med referensobjekt på bilderna.

Detta grämde framförallt mig så mycket så vi åkte tillbaka ett par dagar senare för att snabbt bocka av varsin ny silverruda. Vi fortsätter sen en stund att plocka den ena efter den andra. Vid ett tillfälle sliter en fisk av min krok och ca 30min senare fångar Marcus en bjässe med min krok i läppen.

 

Resan slutade på följande vis.


Marcus: 6072p

Silverruda 3st 0.83kg 37cm DL ny art i Sverige (tidigare utomlands) 0.63kg, 1,19kg 38,5cm DL 3x regvikt 2x svenskt rekord
Abborre 28st 300g 330g 420g
Mört 1st
Sarv 1st
Gädda 1st 0,6kg
Storspigg 3st


Andy: 5940p


Sarv 5st 300g 25cm
Silverruda 4st
0.96kg 38cm DL, 1.05kg 37.3cm ligarekord vikt, 0.97kg 37cm, 0.85g 37,8cm 4x reg 1x svenskt rekord
Abborre 7st 950g 44cm
Skrubbskädda 1st 300g
Tobiskung 1st


Skitfiske!!!


P.S. pratade med Nicka Hellenberg på sportfiskarna. Då arten aldrig registrerats som storfisk så blir i princip varje ligarekord i vikt ett nytt svenskt rekord.

Detta innebär att Marcus tar sig upp på andra plats i tabellen och jag placerar mig etta i årets liga!

/Andy



1 kommentar:

  1. Grattis till grymma fångster! Blev silverrudorna godkända när ni anmälde de till storfiskregistret? Sökte på arten i registret men fick ingen träff, därför jag undrar

    SvaraRadera