Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 10 september 2021

Skurknålen och fulmulten

Två afterworkfisken har resulterat i fiske på två nya arter och dessutom har jag fångat en fisk per pass!

Jag mötte upp Iris och hennes pappa Niclas vid deras båt och vi packade den full med fiskeprylar.


De har en riktigt fin fiskebåt och förutsättningarna för att fånga målarten kändes mycket bra.


Supertaggad skäggapa!


Kanske inte de fiskeprylar som man kunde vänta sig då vattenkikare, pungräkor och småhåv åkte med.


Havet visade sig från sin goda sida denna kväll!


Även Iris var taggad och nu drog båten iväg mot platsen där den mytomspunna arten skulle bo.

Väl framme åkte badkläder och pimpelspön fram!

Pungräkorna apterades på 32 krokarna och den mindre havsnålen var riktigt illa ute!

Efter ett tjog tångspigg och en myriad mindre kantnålar så låg det plötsligt en kortnosad grön skapelse under vattenkikaren.

Iris försökte en stund men den ville inte och försvann iväg i ålgräset.

Snart dök det upp fler och en av dem verkade vara riktigt på hugget och simmade omkring och åt.

Det var en större individ som vi fiskade på en bra stund. Men vattnet var kyligt i kvällen och vi var till sist tvungna att ge segern åt havsnålen. Men den skulle inte komma undan helt.


För att hetsa Adam, Axel, Linus och Art-Patrik så fångade jag den med tårna och vi tog ett par retliga foton med den, sen fick den friheten åter.


Skurknålen fick motvilligt posera på bild!

En tångsnälla blev tröstfångst för min del.


En magisk och superrolig kväll var det trots allt och vi var glada även på vägen hem.


Med en sådan här solnedgång kan man inte vara bitter!


Dagen efter gjorde jag ett försök på multe och nog såg jag multar alltid!
 
De var precis lika sura och kinkiga som multar brukar och jag fick endast en liten sandstubb..


Hasse 32p
1 tångsnälla
1 sandstubb

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar