Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 5 september 2021

Tobiskungarna!

Idag bestämde jag och mina två vapendragare Linus och Iris att vi skulle fiska nya arter. 

Så alla tre slog sina kloka hjärnor ihop och började tänka sönder. Tillslut skrek vi samtidigt ”ÅSA!!!” 

I Åsa finns det nämligen massor med arter som vi inte har fått ännu. Bland annat tobiskung och piggvar som blev målet denna dag. 

Vi slet med oss Linus morsa Carina som körde oss ner i en fullastad artfiske bil fylld med olika skumma tackel för piggvar och tobiskung. 


Väl på plats så såg vi nästan direkt ett gäng med smörbultar och olika snultror men även tobisar. Microhäcklorna flög ut i vatten snabbare än ljuset och vi började rycka i våra spön. Väldigt snabbt så tappade Iris en tobiskung. Snopet men då vet vi att det finns fler. 

Det skulle däremot dröja ca 2,5 timme innan vi lyckades kroka en till. Det var Iris igen men denna var felkrokad. Sen fick iris 1 till som också var felkrokad. Iris blev inte glad. 

Och sen kom jag och fick en typ kastet efter som var rättkrokad. Sen fick Iris på en fisk som vi trodde var en stor tobiskung som visade sig vara en felkrokad återigen. Iris började nästan ge upp när Linus kom och också fick en tobis!! 


Men tillslut så satt det äntligen en tobis på Iris spö också!


Vilken lyckad tur, tre nya arter till tre som har mer än 60 arter!! 

Nu blev det istället bottenmete efter piggvar!! I typ andra kastet fick jag en fisk som jag nästan var helt säker på var en plattfisk men det var en liten havsöring som han glufsat i sig min tobis. 


Det blev tyvärr inga fler roliga fiskar på bottenmetet förutom Iris som började fiska lite småfisk. Jag fick en makrill när jag försökte fånga lite öring. Inte mycket fisk denna tur men en fantastisk rolig dag med min 67 art, Linus 62 art och Iris 69 art. Fantastiskt!! 


Totalt:

Axel 12p
1 makrill
1 tobiskung
1 havsöring

Linus 5p
1 tobiskung 15,3cm

Iris 37p
5 skärsnultra
4 stensnultra
4 svarta smörbultar
2 tobiskungar

Skitfiske på er!

/Axel, Linus och Iris


KRAAAA!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar