Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 21 februari 2015

De tredje största gäddorna

 Idag var fel dag att tjuvfiska i Ätran!

Hade någon gjort det hade de fått en ilsken satanist/fisketillsynsman på halsen!

Jag och Andy var nämligen på plats för att fira Adams födelsedag med att kolla efter tjuvfiskare och meta gädda.

Ganska omgående lyckas jag fånga ett litet gäddeskägg på 2,5kg.

Andy har en följare på jerkbait och tappar sedan en fin gädda runt 5-6kilo som biter av tafsen!

Vi tröstar oss med lite grillande och Andy bjuder på utsökta baconburgare.


Mitt under grillandet kommer ett napp som inte är av denna värld!

Helt utan förvarning sprutar linan plötsligt ut ur Andys rulle, hamburgerdressing sprutar åt alla håll då båda kastar sig upp från det lugna grillandet och Andys mothugg sitter, jag är beredd med håven och efter ett par fina rusningar kommer fisken inom räckhåll.

Håven är dock i minsta laget och det krävs en del trixande innan fisken ligger i säkerhet bland håvmaskorna.

Fisken är i god kondition och vägs till 7,4kg och mäts till 100 cm.

Detta är Andys tredje största gädda!

Fisken returneras och vi kan återgå till vårt grillande.

Timmarna går och snöandet ökar.

Inte mycket händer men så gungar det till i ett av mina spö.

Försiktigt känner jag på linan och anar ett väldigt lätt tuggande i andra änden av linan.

Mothugget sitter och det är en bra tyngd i min kombattant.

Fisken stångar lite men gör bara en kort rusning innan det är dags för landning.

Även denna håvning är lite dramatisk men går som den ska.


8,15kg och 101cm väger fisken som har en konstig blåsa på ena kinden.

Det är min tredje största gädda hittills! 

Även denna fisk fick friheten åter då så stora fiskar är viktigare i vattnet som predatorer och för reproduktion än vad de smakar på tallriken och dessutom inte är nyttiga att äta då äldre fiskar har samlat på sig mer miljögifter.


Snön yr och i skymningen ger vi oss mycket nöjda med våra tredje största gäddor.


Det var gott om småmört i källan i närheten men de ville inte simma in i vår mörtstuga.

En mycket trevlig tur för att vara en kall snöig dag i februari.

Andy 1gädda 7,4kg 100cm

Hasse 2gäddor 2,5kg, 8,15kg 101cm

Andy får 170 poäng och jag 230 poäng.

Det innebär att Andy passerar Marcus och jag passerar både Andy och Marcus.

Därmed är jag tvåa och Andy trea i tabellen efter dagens äventyr.

Skönt att få stilla fiskebehovet och alltid lika kul att hänga med Andy vid Ätran som återigen levererar fina fiskar.

/Hasse

5 kommentarer: