Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 10 januari 2016

Sveriges sydligaste röding?

Igår åkte jag, Rasmus och Jimmy ut på årets första pimpelpass och ett efterlängtat sådan för mig!

Jag hade inte varit ute på isfiske sedan 26:e december 2014.


Det låg fin kärnis på 12cm på den första sjön vi testade.

Vi var i Gula kortet i Göteborg och hade valt ut sjöar med bra chans på stor abborre och öring.

Snön täckte både is och träd och med jämna mellanrum föll flingorna ner.


Det var trögt till en början men vi började för djupt skulle det visa sig, snart hittade vi abborren på 1-3 meters djup.

Det var mest små tusenbröder, vi hade sagt första, flesta och största som dagens tävling!

Jimmy tog första och utklassade mig och Rasmus på pimpel med hela åtta småabborrar, jag fick fyra och den största men Rasmus lyckades i alla fall fånga en liten rackare som sin första fisk för i år!


Rasmus bjöd på fin middag med pyttipanna och korv på murika.




Efter maten körde vi ett kort pass till på första sjön innan vi bestämde oss för en flytt för att köra skymningshugget på en annan sjö.

Jag satte i ett par ismetespö agnade med räka och kräftstjärt.

Snart nog började det tugga på mitt räkagnade spö och mothugget sitter!

"-Det är öring!"

Ropar jag exalterat, men jag kommer att få en rejäl överraskning när fisken som kommer upp ur hålet har ljusa fläckar och inte mörka....


"-En röding!!" ropar Jimmy.

Det är en röding, vi blir helt paffa och är ett tag fundersamma på om det kan vara en utplanterad kanadick eller bäckröding men avfärdar snart detta och kan konstatera att vi kanske fångat Sveriges sydligaste röding?

Sjön ska inte hålla röding men det finns en spillra kvar av ett gammalt bestånd i Västra Götaland, kanske kan detta vara en relikt från kallare tider som lyckats klara sig kvar i sjön?

Hur som helst en glad överraskning för mig som tidigare bara fångat en enda röding, som dessutom var på trolling.

Det blir ingen mer fisk men vad gör väl det?

Det blir röding till lunch idag!

Totalt för mig:

4 abborrar, 1 röding

9 poäng.

Detta innebär att jag tar mig förbi Edit upp på en andraplats.

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar