Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 24 maj 2018

Ligarekord i Älvkarleby!

Jag har ägnat två kvällar i Älvkarleby och mellan dem gått en elfiskekurs så nu får jag fiska med elektricitet!

Tyvärr för mig en metod som inte räknas på fiskeligan...

Ett härligt gäng var vi som gick en lärorik kurs hos SLU:s Jörgen Rask.


Jag var på plats på eftermiddagen i måndags efter sju timmars bilkörning.

Självklart var meteprylarna med och jag köpte omedelbart ett fiskekort.


Det nappade omgående och snart nog fick första fiskarna syna håvnätet!


Braxen på upp till 2 kilo.


Ligarekord längd på stäm!

Mina kollegor Erik och Johan kom snart nog och Erik köpte även han ett fiskekort och drog ny art id!


Johan köpte öl och njöt av actionfisket jag och Erik bjöd på.


Min bästa fisk blev denna fina björkna på 675g och 36cm. Fick även en lång rackare strax innan på 38cm men den vägde bara 575g.


När det avtog i nappandet och magarna började kurra åkte vi till Skutskär och åt en mycket god pizza!


Efter elfiskekursen så åkte Erik med första tåget hem, men jag och Johan hade bokat en natt till på boendet och vi tog oss tillbaka till ån.

En hel del mygg jämfört med kvällen innan men även en del fina fiskar.

Nytt pb på björkna för Johan 375g.


Vi satt till 10 denna gång ett 5 timmars pass men jag fångade inga toppfiskar.

Det blev ändå 8 arter totalt och fem ligarekord för mig vilket ger en fin poängskörd!

Totalt:

28 björkna 0,575kg 38cm DLR, 0,675kg 36cm LR vikt, 0,5kg, 0,5kg, 0,4kg, 0,4kg, 0,3kg,
16 braxen 2,0kg, 1,8kg, 1,5kg
14 mört 0,6kg, 0,4kg, 0,4kg, 0,3kg, 0,2kg
3 id 1,5kg, 1,0kg
3 stäm 0,175kg 27cm LR längd, 0,2kg 28cm LR längd
2 abborre
4 gärs

Vi tog även sarv men jag fick ingen.

2032p

Detta gör att jag passerar både Adam och Petter upp på en bra ledning!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar