Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 13 augusti 2018

Trubblångebarn!

I lördags åkte jag och Andy till Gullmaren med ett mission - fånga udda småfiskar på djupet.

Vi hade bestämt oss för att inte ligga vid väggarna och fånga gyltor utan istället åka ut på djupet och försöka fånga fiskarter som ingen annan har fångat.

En vecka innan hade vi suttit och druckit öl och knutit diverse skumma oprövade tackel då vår 10-gradaren tur blivit inställd..

Jag hade fastnat för ett tackel med fem upphängare och två små krokar på släp, två blinkpilkar i olika färger, en överst och en nederst på tacklet och en bom mellan upphängarna och släpet.

Vi hade lite oflyt på vägen med åskskurar och annat, så när vi väl fått i båten var ekolodet ur funktion...


Men men, vi sade att flytet nog vänder snart och gav inte upp!

Vi ankrade upp på djupet direkt.


Vädret var iaf med oss nu även om det åskade i horisonten.


Direkt hade jag ett napp som kändes intressant, men sen var det lugnt i flera timmar.


Tills Andy plötsligt vevade upp sin första pirål någonsin!


En regel inom artfiske är att man måste slicka på sin första pirål, åtminstone lurade jag Andy att det är så!

38cm och 40g är ligarekord kunde Andy trösta sig med!

Tydligen smakade det väldigt gott?


Vifortsatte fiska in i mörkret och fick några pirålar till men sen var det lugnt.


Efter en flytt och sedan lite lysfiske på grunt vatten så gick vi iland för att sova ett par timmar.

Vi gick upp i soluppgången, samlade lite nya strandsnäckor och gav oss ut igen!


Nu åkte vi till en klippa som det är extra djupt utanför.


Det stänkte rejält från den märkligt framtunga båten och vattenstänket spred en doft av hopp om udda fångster!


Vi band fast båten mellan två klippor och kastade ut på djupet..

Först ett spännande napp med en större fisk men makrillen kom och slet bort fisken på vägen upp. 

Stensnultror och torsk tog sen över showen för en stund.

Efter kanske två tre timmar så kände jag ett litet sprattel på mitt blinkpilkstackel och satte mothugget, något litet sprattlade i andra änden!

Jag hoppas innerligt att ingen makrill ska komma och störa i uppveningen då en liten fisk på 100 meters djup kan innebära spännande fisk.

När jag så lyfter upp fisken ur vattnet tror jag inte det är sant...

Ett långebarn. Ingen har tidigare fångat ett långebarn på sportfiske i Sverige....

Mega!!!!!!

Glädjevrål och skrik och kramar utbryter i båten när fisken lyfts över relingen.

Min 104:e art i Sverige, trubblångebarn.


Fisken väger 22 gram och mäter 19,5cm, stort för att vara trubblångebarn som enligt litteraturen blir 20cm.

Jag sitter sen helt matt och med ett stort leende på läpparna och bara skrattar i säkert en halvtimme.

Andy får låna mitt tackel och fiskar åt samma håll som jag fick min fisk.

Efter kanske 20 minuter sprattlar något litet i andra änden av linan!


Andy med den andra krokfångade trubblångebarnet i Sverige!

Helt sanslöst! En fisk som vi bara kunde drömma om är nu knäckt, dubbla blinkpilkar och storlek 12 på släpet är melodin! Samtliga långebarn som fångats i Sverige har fångats på det sättet ;)

Nedan en bild på två krokfångade trubblångebarn! 


50-klubben t-shirten var såklart på!


Förutom att andy knep pirålen och såklart långebarnen hade vi ett mycket dåligt fiske.

Till sist fick vi kryddat våra andra fångster med ett par fina rötsimpor men förutom de nya arterna var det mycket trögt. Det var dock därför vi nötte på på djupet. Få fiskar, men chans till något riktigt häftigt.

Totalt fångar vi:

Hasse
2 pirål
1 torsk
10 makrill
5 stensnultror
2 rötsimpor 275g
1 trubblångebarn 22g 19,5cm NY ART och dubbelt ligarekord!

Andy 
2 pirål, 38cm 40g ligarekord längd!
1 torsk
4 makrill
2 stensnultror
1 rötsimpa 200g
1 trubblångebarn 22g 18,5cm ligarekord vikt!

Vi vågade satsa på trögt och udda fiske utanför boxen och det lönade sig, så jävla go känsla!

Poängen för den nya arten blir:

Trubblångebarn (TRUB) 30p 12cm=40p +10p/cm

Poänmgen för fisket blir således:

Hasse 1012p
Andy 734p

Riktigt riktigt kul fiske och en galen satsning som gick hem!

/Hasse

8 kommentarer: