Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 5 september 2018

Större havsnål på ligan!

Många gånger har jag försökt på denna art men bara en gång fått chansen att fiska riktigt på den med rätt krok och bete.

Men så hörda Gustav Nyström av sig en kväll och sade att hamnen i Bråtaviken var full av större havsnål.

Jag hade ingen chans att åka dit den kvällen men nästa kväll fanns en lucka och vinden skulle vara nordlig, helt perfekt för Bråtaviken!

När jag kom dit stötte jag på patrull direkt då det inte syntes till några pungräkor!

Efter mycket håvande hade jag till sist hittat tre stackars pungräkor och höll tummarna för att det skulle räcka!

Men när jag började leta fisk såg jag inte en endaste nålfisk!!

Efter en timme var det i alla fall mörkt och det började stiga små räkor mot ytan. Snart nog dök ett tångspigg upp och gav mig nytt hopp.

När jag gått längs hela hamnen och kom till sista hörnet av hamnen så var den plötsligt där!

En större havsnål, ingen best men ändå!

Den var aktiv och jagade i ytan.. Men min pungräka var sedan länge död vid det här laget och havsnålen var mycket skeptisk, ett litet smakprov sen spottade den direkt!

Jag sprang iväg en 40 meter till min spann och hämtade pungräka nummer två!

Havsnålen var kvar och nu var den mycket mer intresserad snart nog slukade den den nya pungräkan med hull och hår :O

Krokningen sitter men havsnålen hinner slå i hamnkanten och få hjärtat att slå ett extra slag innan den lyfts upp i säkert förvar på land.

Glädjevrål!!!

Jag måste ha hörts lång väg för nu kommer Gustav, Kelvin och Robin springandes och kan hjälpa mig med foto.


En underbar känsla och art nummer 105 är landad!

Fisken mäter 27,6cm en liten större havsnål men naggande god!

Större havsnål (STAV) 30p 30cm=40p +10p/cm

Detta blir den enda fisken jag fångar och en ny art för ligan samt ligarekord längd ger 580 poäng!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar