Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 27 januari 2019

Bra start på året!

Det har blivit två trollingturer på Vänern med siktet inställt på en stor lax. Första turen körde vi 5:e januari och det var wobbler för hela slanten. Laxarna höll sig undan men jag fick en gädda på 7 kg. Det blev två 7 kg gäddor den dagen till mig och Kapten Skägg.
Helgen efter var det dags igen...
Det primära målet var att förse kaptenen med en efterlängtad storfiskregistrering på insjölax. Den här gången hittade vi laxarna och Kapten Skägg inledde med en på 4 kg. Nästa hugg kom inte långt efter och vi tyckte båda att det såg ut att passa mig, en bra fisk men ingen regga, så jag hugger i och börjar drilla. Fisken är relativt beskedlig, men en stund in i fighten börjar Elias muttra om att det nog är en fin fisk ändå... Drillning och håvning flöt på och jag kunde stoltsera med min första insjölax. Det blev dock en bitterljuv seger, fisken var stor och fin.... Vägningen i båten visade strax över 9 kg, vilket innebar att min första insjölax någonsin var en regga. Där stod jag, novisen, med en fetelax och med mig hade jag en skeppare som jagat reg på insjölax i många år. Den noble skäggkaptenen gratulerade mig till den förnämliga fångsten.
Dagen flöt på och vi hittade fler laxar, som kapten givetvis fick ta, fina fiskar som fick syna däck men han kom aldrig närmre än en fin lax på 7,4 kg. Fiske är inte alltid rättvist....
Iland vägdes och mättes min fisk till 9,36 kg fördelat på 92 cm. Nytt viktligarekord på lax dessutom, Peters slips behåller fortfarande längdrekordet 😜

Insjölax på 9,36kg 92 cm

Insjölax på 9,36kg 92 cm


Detta ger mig en finfin start på året.

Gädda 1 (7 kg) 150 p

Insjölax 1 (9,36 kg 92 cm LRL + REG)  450+315 = 765 p

Totalt 915 p


----E Adam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar