Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 27 mars 2020

Vindstilla

Igår kväll blev det vindstilla.

När det blir vindstilla händer det något inom mig, suget efter lysfiske väcks till liv!

Lysfiske eller kikfiske innebär att gå och titta efter fiskar nära land, oftast i mörkret med en pannlampa.

Grunda vikar med sandbotten, sten och tång är bra ställen.


Havet låg mycket riktigt spegelblankt när jag kom ner precis i solnedgången.

Det var mycket fisk i görningen jag såg piggvar, skrubbskädda, kusttobis, rödspätta, havsöring, torsk och tånglake.

Men fiskarna var lite kinkiga och alla piggvarar jag såg flydde fältet så fort jag kom nära. Skrubborna grävde ner sig och spättorna spottade agnet.

Till sist hittade jag en liten tånglake som inte kunde motstå en räkbit på en storlek 18 krok.


Men tiden går fort när man kikfiskar och nu var det dags att åka hem.

Inte mig emot, för trots att det inte blev mer än en liten tånglake så var det en fantastiskt fin kväll.

Precis den lilla flykt från verkligheten som jag behövde.

10p

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar