Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 10 augusti 2020

Kosterkäxan

För en vecka sedan började jag se att väderprognosen såg bättre och bättre ut för en längre fisketur.

Jag tjatade på Marcus som dock hade fullt upp i dalarna. Sen försökte jag få med Hasse som ville men det var inte populärt efter att ha varit ute på 10° en hel helg. Adam mådde fortfarnde illa sedan hans sjösjukepass på 10° så jag fick ta till drastiska åtgärder...Facebook

Frågade om någon ville med till Koster och Rickard Hermansson högg chansen direkt.
Efter mycket planerande så körde vi till slut ganska sent från Halmstad. Frågan var dock om förbannelsen som vilar över fjorden skulle visa sig igen. Nästan varje tur dit av fiskeligamedlemmar så har något krånglat eller gått sönder.

Vi kom fram ganska sent på kvällen men vi fick en fantastisk kväll med lugna vindar och helt stilla hav.

Först så försökte vi på blåkäxa och mindre kungsfisk och efter ett par drifter över en känd position så satt min 89:e art i Sverige. Blåkäxan var säkrad i håven. Lite snabb mätning och vägning senare så simmade den lugnt tillbaka ner i djupet.

Efter det satsade vi på stora beten nere i djuprännan hela natten men bara någon enstaka glyskolja lyckades fastna på våra stora krokar.

På morgonen styrde vi båten utomskärs och började leta efter brunsnultran. Men trots att vi försökte på flera kända positioner och sen nästan varenda grundtopp vi hittade så fick vi varken brunsnultran eller ens en enda läppfisk på hela dagen. Men makrillen förföljde oss i hela kosterhavet. Var vi än släppte ner så var dom där och slet i betet.

Utöver det vanliga så lyckades Rickard ta en rötsimpa som nästan snuddade vid regvikt och en fin långa.

Några glyskoljor fick syna däck och efter att ha försökt en stund på Persgrunden utan resultat började det till slut blåsa upp och vi fick gå in i fjorden igen för ett sista fruktlöst försök i djuprännan.

Det verkar som att vi undgick kosterfjordens förbannelse den här gången och kanske vågar man sig tillbaka för fler försök nere i rännans djuphålor.



Jag fick:
Torsk 1st
Makrill 10st 1x650g
Vitling 1st
Blåkäxa 1st 350g 46cm
Glyskola 5st


102p

Jag passerar Staffan upp på 11:e plats!

/Andy

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar