Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

onsdag 7 april 2021

Fint gäddfiske!

Tjena! Jag och farsan har varit på gäddfiske och de har blivit två pass i Blekinge skärgård. 

Dag 1 så var vädret inte med oss, stor sol och vindbyar på 16-18 sek meter var inte helt optimalt att fiska i, men som två barns pappa så väljer man inte sina fiskedagar utan då får man ge sig ut när de blir läge. 

Vi bestämde oss för att börja på ett ställe där vinden hade legat på under 2 dygn och redan i mitt första kast hade jag en gädda som hoppade upp ur vattnet, men missade tyvärr mitt bete. Strax därefter stod farsan med spöböj och en fin gädda på 3,5 kg kunde landas. Vi fortsatte att ha bra fiske och kunde landa 5 gäddor innan vi körde vidare till nästa ställe. Redan i farsans första kast hade han en fin efterföljare som missade betet inne vid fötterna, ett kort kast senare så satt den på kroken, en härlig fight på kort lina tog fart! 

Jag sprang genast dit och kunde hjälpa till att landa en riktigt fin vårgädda på 5,5 kg. Kort därefter kunde även jag landa en lite bättre fisk på 4,5 kg. Gäddorna fortsatte att vara huggvilliga och när vi kände oss nöjda kunde vi summera att vi landat 16 stycken gäddor. 

Pass 2. Detta pass blev en spontanare på eftermiddagen, med endast 1,5 timmes effektivt fiske, men de visade sig att de skulle räcka! Jag krokade på en bättre fisk som bara gick i sidled och tog lina, efter några tunga huvudskakningar så gick gäddan fri och man fick känna sig besegrad denna gång. 

Min gädda han inte mer än att släppa förens farsan skriker 100 meter bort, FISK FISK FISK, jag springer dit och kan se att gäddan är säkrad, vilken fantastisk fisk, en gäddmadame som vägs till fina 7 kg. 


Efter några bilder fick hon glatt simma tillbaka och göra sig redo för leken som inte är allt för långt borta nu. Jag tog mitt spö och gick bort en bit, vadade ut i vattnet o dängde ut mitt bete, jag tog hem de långsamt då de fortfarande är kallt i vattnet, jag gör ett vevstopp 2 meter framför mig och ser då en stor gädda komma som en raket för att sluka betet, mothugget sitter och en härlig fight tar vid! 

Efter en lugn landning kunde även denna gädda vägas till fina 7 kg, helt fantastiskt att kunna komma åt dessa fina fiskar med vadarbyxor. 


Efter denna fisk så hände inte så mycket mer så vi bestämde oss för att åka hem, nöjda o glada efter att ha fångat två vårgrisar. 

Stephans fiskar vägde: 1 st 7 kg, 1 st 5,5 kg, 1 st 3,5 kg, 2,5 Kg, 2,5 kg, 2,5 kg, 2,5 kg, 1,5 kg, 1,5 kg. 

Petters fiskar: 1 st 7 kg, 1 st 4,5 kg, 3,5 kg, 3,5 kg, 2,5 kg, 2,5 kg, 2,5 kg, 1,5 kg, 1,5 kg. 

Skitfiske på er där ute!  

Stephan 390p
Petter 370p

Det innebär att Petter återtar ledningen och Stephan klättrar förbi Hasse, Iris och Axel upp på en andraplats!

/Petter och Stephan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar