Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 28 augusti 2021

Gotland och nytt silverruda rekord!

 Semestern avslutades denna sommar med att äntligen åka på resan jag fick i 40-årspresent.

Eftersom Coronan ställt till det kunde jag inte genomföra resan förens nu men det har varit något att se fram emot i ett halvårs tid.

Första längre semesterresan som familj blev till Gotland, jag blev bjuden av Linda och Liv på Hemester och Glamping :D 

Ett stort inrett tält med utsikt över havet blev vårt hem i fem dagar.


Första dagen och kvällen ägnades åt mys och god mat.


Riktigt tunga åskskurar drog förbi över havet mest hela tiden, men vi hade riktigt flyt och slapp det mesta med solsken över ön nästan alla dagar.

Redan dag två skulle jag göra mitt första försök på silverruda någonsin och det var lite press på mig.

Alla jag vet som åkt till Närsån har fångat silverrudan.


Platsen är jättefin och bra ordnad med toaletter och rensbord samt trimmad gräsmatta och bra fiskeplatser.

Planen var att börja med frilina och mask senare kanske prova flötmete och i nödfall gå på bottenmete.

Jag började kasta ut på första fiskeplatsen och direkt satt det en id på följt av abborre och sarv.

Några hundra meter ner längs ån kom jag fram till mynningen och hade redan fångat ett knippe fina idar och abborrar.


Frilinan kändes bra men efter att ha fiskat runt i ett par timmar med den och bara fångat mer id, sarv och borre så tacklade jag upp flötmetet.

Det gjorde ingen skillnad och jag började förstå att detta skulle ta tid.

Då dök några små knubbiga fiskar upp framför fötterna på mig i det kristallklara vattnet.

Frilina med storlek 32 krok och liten maskbit agnades upp.

Napp direkt!


Ett storspigg kommer från ingenstans.. De små knubbiga fiskarna ser inte ut som spigg och beter sig märkligt som små mullar som betar omkring på bottnen, jag kan inte placera dem i minnesbanken och fiskar vidare men de är lite trixiga och simmar omkring i strömmen.

Plötsligt gör de utfall mot masken och en sitter!


En liten rudalik varelse kommer upp..


När fjällen räknas kan jag glatt konstatera att jag fångat ny art för egen del, art nummer 110 i Sverige en silverruda!!

Men känslan är inte riktigt där. Ingen annan artfiskare har fångat så liten silverruda och jag vill ju ha en större. Jag har lovat Linda att åka tillbaka och sluta fiska denna semesterresa när jag fått silverrudan.


Men ett samtal senare får jag tillstånd att fiska vidare till mörkret om så behövs. Linda och Liv gör Visby och det går ingen nöd på dem.

Ny taktik, mäska och feedermeta.

Några timmar senare har jag bara fått ännu mer abborre och id och solen börjar gå ner i väst.


En runda med flötmetet ger inte något nytt och nu har jag fiskat i 10 timmar.

Jag går tillbaka till mäskplatsen och kastar ut feedermetet.


Napp direkt och en till id kommer upp.

Napp igen och nu är det tyngre än förut!

En rejäl fisk kommer upp i ytan och den ser ut som en braxen först.. Men sen visar den upp sidan och de stora fjällen avslöjar min kombatant!

Första håvningen sitter och fisken formligen exploderar i håven!

Jag konstaterar att det är en riktigt fin silverruda som jag nog hade fått problem med om jag inte håvat den direkt.


Måttbandet visar fina 43cm och nytt ligarekord!


Vågen stannar på 1510g och samma i andra vägningen!

Även det nytt ligarekord och eftersom Andys och Marcus fiskar räknas som inofficiella svenska rekord så gör denna större fisken det med!

Det återstår att se om de blir godkända som svenska rekord men det är en senare historia.

Jag ringer Linda igen! 10 timmars fiske oh en ny art samt en riktigt fin fisk kan jag vara mycket nöjd med och att åka en dryg timme tillbaka till Visby känns mycket bra!

Resterande dagar ägnas åt sightseeing och saffranspankaka med salmbärssylt.


En hel del raukar och kyrkoruiner besöks.


Efter fem dagar tar vi farväl av silvverrudornas ö och åker med färjan hem igen mycket glada över en härlig familjesemester.

Här hemma har det bedrivits lätt fiske med både i havet och i sjöarna hemmavid.


Totalt kan jag rapportera:

2 silverruda 1,51kg 43cm DLR, reg och svenskt rekord.
58 abborre 0,5kg, 0,4kg, 0,4kg, 0,4kg, 0,3kg, 0,3kg
22 id 1,5kg, 1kg, 1kg, 1kg, 0,8kg, 0,8kg, 0,5kg
1 storspigg
10 sarv
1 vitling
5 gråsej
2 torsk
1 bergstubb
1 stensnultra
1 sandstubb 7cm
1 sjustrålig smörbult
1 skärsnultra
1 svart smörbult
3 gädda 2kg, 1,5kg

Det ger fina 3203 poäng och jag tar mig därmed förbi Axel, Iris, Petter och Marcus upp på en tredjeplats i den rekordjämna tabellen! Det är många som slåss om titeln i år!

Så gott med två udda artsatsningar på sötvattensarter som går hem under kort tid! Målet var en ny art i år och det är redan dubbelt upp med hösten kvar att kanske kunna ta någon art till?

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar