Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 27 mars 2022

Dumpning av broskfiskar och Skarvkufen lurade äntligen upp oxsimpan!

Kraaaaaaaa igår kväll så var jag ute med Gustav Nyström, Robin Kanthe, Emanuel Nordin, Erik Siemers och Jonathan Andersson och kikfiskade. 

Vi började först kolla i en hamn där massa pigghajar,knaggrockor och klorockor hade blivit dumpade av en trålare. Emanuel och Eriks klasskamrater dök i hamnen med sina våtdräkter och undervattenskameror för att uppskatta hur mycket fisk som hade blivit dumpade och tog upp några på land så vi andra kunde dokumentera,över 60 döda pigghajar och över 20 rockor hade blivit dumpade vilket är fruktansvärt att vi behandlar fredade arter på det här viset men nog om det nu skulle här kikfiskas. 

Erik och Emanuels klasskamrater gick hem medans vi andra började leta, efter ca 10 min ropade Gustav och Emanuel att dem hittade en oxsimpa. Den var rätt svår att se men när jag väl såg den så tvekade den inte en sekund på att sluka kroken som var agnad med borstmask den flög upp på land och det kom ut ett glädjevrål från mig. Efter ca 20 riktade pass så kom äntligen oxsimpan upp, art 66 och en riktig boll till oxsimpa som måste väga 1 hg!



Nu hade vi lyckats med kvällens mål och jag samlade mig och fixade med ett trassel, sedan letade jag upp dem andra där en av dem hade fått rötsimpa och vi gick mot ett ställe där vi skulle fiska i hålor efter vad som nu skulle kunna finnas där och kikfiskade under tiden. 

Vi såg en tämligen prunkig bakborstig rovmask som lätt var 30 cm lång och tångspigg och en sjurygg som blev skrämd men annars så såg vi inget mer och vi beslutade oss att vi skulle plocka ihop, Gustav,Robin,Erik och Emanuel gick hem till Robin för att skriva ihop ett inlägg om dumpningen och jag gick hem för att sova så sammanfattningsvis så var det en kväll med både sorg och glädje.

1 oxsimpa 100g

28 poäng

/Skarvkufen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar