Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 3 februari 2023

Ny art på ligan!

Igår mötte jag upp Axel i skymningen vid södra hamnen i Lysekil.


Gullmaren låg kav lugn och spegelblank!


Idén var att nöjesfiska tills det blev mörkt och sen kikfiska från bryggorna efter nya arter.


Nöjesfisket gick bra vi fick 10 vitlingar var och jag knep även två små torskar.

När det blev mörkt förflyttade vi oss till norra hamnen.

Omedelbart får jag syn på en tångringbuk som sitter svårt till en och en halv meter ner på ett tareblad men massa skit driver in och tångringbuken försvinner.

Istället hittar jag en sjurygg som gömmer sig bland taren och snart nog sitter nytt personbästa på sjurygg 11,5cm.


Vi letar vidare och efter en halvtimme hittar jag en tångringbuk som sitter på insidan av ett tareblad någon meter ner och det visar sig bli för svårt att presentera agnet bra, fisken försvinner..

Efter cirka en timmes kikande finner jag nästa tångringbuk, alla gånger jag sett tångringbuk förut har de blivit rädda och simmat iväg men idag sitter alla kvar.

Denna för kvällen tredje tångringbuk sitter på ovansidan ett tareblad och dessutom bara en halvmeter ner.

Jag försöker att undvika att lysa på fisken men det visar sig att det är svårt att få ner den lilla biten havsborstmask på en storlek 22 krok.

Till sist tar jag jag mod till mig och riktar strålkastaren rakt på fisken. Den sitter kvar.

Nu placeras masken med lätthet en centimeter framför munnen på fisken som hugger masken direkt!

Jag säger nervöst till Axel, "-Han tog den"

Ett ännu mer nervöst lyft senare och det ligger en tångringbuk på norra hamnens bryggor med kroken i munnen!


Glädjevrål och trolldans utbryter!

Art nummer 113 i Sverige är bärgad.


Den otroligt charmiga lilla fisken suger sig fast på fingrarna när man håller i den, det med en liten sugpropp som den har på magen.


Fisken mäter 6,9cm.


Efter att ha hämtat andan så strosar vi runt i jakt på en till tångringbuk åt Axel.

Men efter en halvtimme så beslutar jag mig för att det är dags att åka hem.

Axel letar i många timmar till efter detta utan att se fler tångringbukar denna kväll..

Totalt:

Axel 20p
10 vitling

Hasse 774p
10 vitling
2 torsk
1 sjurygg
1 tångringbuk 6,9cm NY ART, ligarekord längd

Det innebär att jag får en rivstart på årets fiskeliga och drar iväg i en rejäl ledning.

Men det som glädjer mig mest är att jag fångat en art som jag funderat mycket på och som jag ändå lagt ett antal pass på att fånga.

/Hasse



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar