Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 23 juli 2023

Tre nya arter på ligan!!!!

Det är Petter som varit på äventyr och vilket äventyr sedan...

Ryktet om stora fiskar och ovanliga arter kunde inte stås emot och Petter hade gjort sin research väl när han packade utrustningen.

Det är svårt att bara åka några timmar med bil och fånga flera nya arter för ligan men det var Petters högt satta mål..

Så tidigt på morgonen styrde Petter bilen mot resmålet, så här rapporterar Petter:

Pulsen är hög när man åker över bron.


Helt vindstilla vid vattnet.

Jag har läst på länge om dessaa arter för att komma så bra förbered som möjligt. 12-13 fots spö packades ner tillsammans med bra rullar som har en fin o jämn broms. 

Metoden jag skulle bedriva var bottenmete med fisk som agn. Bete som jag hade med var makrill, sill, bläckfisk, mört och braxen. Jag kom fram till vattnet och var mer taggad än på väldigt länge! 

En fantastiskt fin anläggning måste jag säga. Jag valde en trevlig plats att sitta på och började tackla upp min utrustning. 

En bit mört åkte på kroken och jag kastade ut. Efter 5 minuter böjer sig min spötopp och mothugget sitter, min första tanke var att jag sitter fast i en lastbil som kör sakta framåt. Efter en kort men intensiv fight väljer fisken att hoppa och fisken skakar sig fri… fisken uppskattas till 12-13 kg.

Lagom bitter stod jag där och undrade vad som hände precis. Vilken jäkla kraft o styrka de är i dessa fiskar, dem gör precis vad dem vill under drillningen, man kan bara le och försöka styra fisken så att den inte drar alldeles för långt iväg.. Jag betade på en ny bit mört och efter 10 minuter står jag med ett ordentligt spöböj igen, men återigen så går fisken segrande ur striden… 

Många tankar snurrar i mitt huvud, pressar jag fisken för mycket? Pressar jag fisken för lite? Eller har jag bara oflyt just nu? Efter att lagt ut betet igen så satt jag väldigt koncentrerad och tittade på min spötopp och plötsligt hoppar den till och ett hårt mothugg görs och det tar tvärstopp innan fisken går iväg som en radiostyrd kossa! 

Fighten är helt magisk och nu vill man bara ha upp den fina fisken på mattan. Fisken kommer in till bryggan och efter ett stabilt grepp i stjärten så kunde fisken landas, vilken glädje och lättnad. Min första diamant stör är landad och vägs till 10,4 kg och 107 cm lång.

En fantastisk första stör som jag var väldigt glad över. De fina fisket fortsatte och störarna kom upp på löpande band. Extra roligt var de att jag lyckades landa tre olika arter av stör, Diamant stör, Sibirisk stör och Beluga stör. 

Huggen kunde skilja sig väldigt mycket, ibland var de bara små pill och ibland var de mer bestämda hugg och då gick fisken iväg med betet och då var de betydligt lättare att kroka. 


En sibirisk stör.

En fisk som valde att ta betet ordentligt visade sig att bli mitt nya Pb efter en lång lång fight mellan mig och fisken. Mitt spö fick verkligen bekänna färg och pressades till max innan de gick sönder men jag lyckades i alla fall att få in fisken så att den kunde landas. En riktigt fin Belugastör låg på mattan och den kunde vägas till fina 15,3 kg och till en längd av 134 cm. Yes där satt ett nytt fint pb, så jäkla roligt!! 

De fina fisket fortsatte och när dagen var slut hade jag lyckats landa 9 stycken störar. 

Alla fiskar låg på mellan 7-15 kg. Stör fisket var riktigt coolt och jag kommer absolut att fiska efter denna urtidsfisk fler gånger. 

 6 Diamant stör
10,4 kg 105 cm Dubbelt ligarekord NY ART,
10 kg 102 cm
9 kg 95 cm
9 kg 95cm
8,5 kg 93 cm
8 kg 91 cm

2 Sibirisk stör
  8,2 kg o 89 cm Dubbelt ligarekord NY ART,
7,3 kg o 83 cm lång

1 Beluga stör
15,3 kg o 134 cm Dubbelt ligarekord NY ART


Nu ska jag börja göra nya tackel inför nästa veckas fiske, då blir de jakt på ytterligare en ny art!

Skitfiske på er!

/Petter


Detta fantastiska fiske ger Petter hela 3544 poäng och ett rejält skutt i toppen av tabellen!

Är ligan avgjord?

Nja Petter ligger nu på drygt 8000 poäng något som inte har räckt sedan 2011 då vi gjorde stora ändringar i poängsystemet.

Men nu har Petter greppat tag hårt i guldmedaljen!

Frågan är om fler ligamedlemmar kommer att styra kosan mot Danmark nu?

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar