Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

tisdag 24 september 2024

Nattmete efter gös slutade med ligarekord på mal

Här kommer en rapport från ett oförglömligt pass som inte blev som vi hade tänkt.

Jag o några polare bestämde oss för att köra lite nattmete efter mörkrets jägare.
 
Målarten var gös men de skulle visa sig att de var andra fiskar som var i farten denna natt. Jag hinner fånga några mörtar o braxar som bete innan de blir riktigt mörkt!
 
Mörtarna placerades ute i hålan och de tog inte långtid innan polaren stod med spöböj, efter en lång fight så går tyvärr fisken fast och linan går av…

Efter ytterligare 30 minuter böjer sig min spötopp rejält och mothugget sitter! En fin fight tar vid och fisken bjuder på fina rusningar, men vilken art skulle de vara?
 
Efter en stund får jag in fisken tillräckligt nära för att kunna se vad de är för art. Alla lampor riktas mot fisken och vi kan konstatera att de är en fin mal jag krokat på.

Fisken går i håven och de är ett nytt Pb med råge för min del. Malen uppskattas till 5,1kg o mäter 83cm på avkrokningsmattan (dubbla ligarekord). Ett snabbt foto tas innan den släpps tillbaka. Vilka coola fiskar alltså!



De tar ca 1,5 timme sen var de dags igen, mitt spö håller på att åka i vattnet i själva hugget! som tur var så han jag precis få tag i de innan de åkte ut i strömmen. 

En bra kamp tar vid och jag känner direkt att de är en bättre fisk i andra änden av linan. Efter en lång kamp ute i de strömmade vattnet så lyckas jag att pressa in fisken på grundare vatten och fisken kan säkras. Återigen är de en stor mal som fattat tycke för min mört.


Denna mal är större vi gissar att den väger 6,3 kg och den mäter 87 cm (dubbelt ligarekord igen). Vilken natt alltså!
 
Det blev ingen gös denna gången men det är första gången vi fångar mal överhuvudtaget här, riktigt häftiga fiskar som simmar i våra vatten. Vi landar ytterligare några mindre malar innan vi beger oss hemåt nöjda o glada.
Blev totalt:
5 malar 5,1kg 83cm dubbelt ligarekord, 6,3kg 87cm dubbelt ligarekord 1kg, 1kg 
2 braxen
12 mörtar
11 abborrar
1 snorgärs

1509p till mig och lite andrum ner till Andy på andraplats!

/Petter

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar