Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

fredag 8 mars 2013

Vårtecken!

Många vårtecken rapporteras nu in, tranor, spindlar, öringfiske och så det här:


Det är Calle som observerat ett antal krokusar som letat sig upp hemma i rabatten!

Jag och min kollega Markus (Team Isola) var ute med Martin Falklind idag och tittade på bygget av ett omlöp i Säveån vid Hedenfors kraftverk utanför Göteborg.


Här står Martin och tittar på den blivande faunapassagen där fiskar av alla de slag förhoppningsvis kommer att vandra förbi mot lekplatser de inte nått på 64 år.

Det såg fantastiskt bra ut med stora stenbumlingar och hålor där laxarna och havsöringarna kan vila, och mindre stenar och hålor som andra fiskar kan ta sig fram emellan.


Det var ett väldigt långt omlöp och ett imponerande bygge. De boende på platsen har dessutom fått en vacker utsikt i samband med bygget då mycket av området där omlöpet nu ligger var igenvuxet av täta buskar, nu har en vandringsstig för människor byggts längs en del av omlöpet så att gemene man kan ta del av till exempel laxens fantastiska lekvandringar.

Jag tror att jag talar för både Markus, Martin och mig själv när jag säger att detta är ett vårtecken för fiskevårdsarbetet i landet!

För övrigt så är det fullbokat på Norgeresan nu. Andy, Marcus, Berra, Staffan, Pär, Petter och jag själv är de som åker från ligan.

Det väntas fiske från flera håll i helgen. För mig blir det abborrpimpel på söndag om någon är sugen?

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar