Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 4 juli 2013

Adams art-succé fortsätter!

Det senaste dygnet har jag och Adam spenderat vid Gullmaren och på Tjörn där vi fiskat järnet!

Igår eftermiddag så landade vi vid Gullmarrns strand och kunde njuta av en spegelblank yta men solen lyste med sin frånvaro...

Målen för dagen var främst allmän artjakt men även riktat fiske efter Adams första Sverige-fångade blågylta.

Vi hade lagt upp dagen så att kvälls och nattfisket skulle ske i Gullmaren efter framförallt plattfisk och rocka och att vi under morgondagen skulle ta oss till Tjörn för gylta-fiske.

Adam visade upp sin senaste uppfinning, en hemmagjord glidbom :)


Den levererade direkt och Adam tog ledningen direkt i vår obligatoriska arttävling 1-0 medelst sandskädda.




Kontringen väntade inte länge! 1-1 också skammskädda :D


Nu tog jag över showen och knep dagens första torsk. 1-2


Adam var snabb och kontrade med en stensnultra 2-2.


Nu drog Adam ifrån, torsk, 2-3 i arter.


Jag knep också en stensnultra 3-3.


Och nu återtog jag ledningen igen! Svart smörbult blev min fjärde art. 3-4 i tävlingen.


Adam såg vart jag fångat smörbulten och lurade snart upp nästa! Helt jämnt 4 lika.


Nu kom resans första riktigt spektakulära fisk upp!

En stor vitlinglyra!


Den var inte bara gigantisk utan också ligarekord i både vikt och längd!

Marcus gamla rekord från i vintras löd - 14,9cm respektive 18 gram.


Denna best var på hela 15,1cm och 21,7 gram, skräckinjagande! Om man är metmask :)

Adam drog från med Vitling! Nu 7-4


Vi brukar fira när något spektakulärt fångas genom att avnjuta en dubbelnougat ;)


Adam fick faktiskt en art tilll innan vi gick och lade oss, ett sandstubb..


Mitt i natten började det att regna och vi gick till bilen för att sova i den.


När vi vaknade var det rakt på fisket igen som gällde! Men först kaffe.


Tevligt litet kök hade Adam med sig. Kaffe kokades och snart var vi fit for fight igen :)


Jag hade planen klar och det gick precis som jag hoppats!

Sandstubbet innebar 7-5.


Men Adam gick upp till 8-5 snart igen med en fin öring...


Stora skärsnultror simmade intill kanten och efter mycket övertalning fick jag en av dem att hugga! 8-6.


8-7 kom när jag fick denna berggylta!


Adam trodde kanske att det var något annat som nappat på djupet men en hygglig stensnultra kom upp...


Efter detta en snyggt kamouflerad berggylta.9-7 nu till Adam


En stor makrill högg mitt skeddrag och gav mig hopp! Nu 9-8


Kvitteringen kom när jag landade en cool randig sjökock  9 lika.


Snart var det dags att bryta upp lägret och flytta till Tjörn men Adam fick först 4 makrillar på en microhäckla. Ajajaj 10-9 till Adam...

 

Men innan jag vist ordet av så satt kvitteringen  igen.. En stor skrubba... Nu 10-10


En blå manet fick markera avslutningen på detta fiskepass som räddas av en liten vitlinglyra och totalt tre fina sjökockar.


Nu grillade vi korv på Adams kök-


Vi begav oss ifrån Gullmaren och körde plötsligt förbi Art-Patriks fina Merca!

Han och Art-Kjell var ute på viken och nötte efter rocka.

Snart var vi framme i Tjörn och direkt small denna vackra fisk på!


En bjässe på 0,935 var  nästa fisk!


Det högg en del gyltor men plötsligt kom annat in.

Här en riktigt fin skrubba, faktiskt pb till Adam och ny art för honom idag 11-10


Skrubban vägdes till 0,62kg och var 37cm lång.

Nu så indikerade fighten äntligen något annat!


En vacker blågylta


Adam har haft sjukt flyt med artfisket i år.

Med blågyltan har Adam nu sju nya arter för hans del i år!

Även en gråsej kom upp mot slutet och Adam hade nu 13-10 i antal arter för passet.


Sista fisken denna gången blev faktiskt också den största när denna torskt på 1,7kg slök min räka.

Adam vann alltså passet med 13-10 i antal arter men totalt fick vi 15 arter.

Så här såg fångsterna ut.

Adam, 19 torsk 0,5kg, 33 sandskäddor, 1 skrubbskädda 0,62kg 37cm, 13 stensnultror. 7 svart smörbult, 
1 vitling, 1 vitlinglyra 0,0217kg 15,1cm (dubbelt ligarekord), 1 havsöring
1 sandstubb, 5 berggyltor 0,5kg, 1 blågylta, 4 makrill och 1 gråsej.

Hasse 21 torsk 1,7kg, 5 sandskäddor 0,3kg 30cm, 1 skrubbskädda, 13 stensnultror, 7 svart smörbult,
 1 sandstubb,  15 berggyltor 0,935kg, 0,5kg, 0,5kg, 0,5kg, 0,45kg, 0,41kg, 1skärsnultra 17,6cm, 
3 randiga sjökockar.

Poängskördarna blev som följer!

Adam 332 poäng

Hasse 336 poäng

Ingen förändring i tabellen i och med detta så både Adam och jag ligger kvar stabilt på andra och tredje plats.

/Hasse

2 kommentarer:

  1. Grattis Adam! Var det nummer 67? 68? Najs med vitlinglyra också.

    SvaraRadera
  2. Tackar! Torde vara nummer 67. Ja, vitlinglyran var en rolig bonusfisk på agnad mickrohäckla.

    SvaraRadera