Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

söndag 9 mars 2014

Gädda med Andy och Hasse

Igår morse styrde jag och Andy kosan mot Ätran och Höstena.

Egentligen hade vi tänkt köra ett artrace i Gullmaren men ändrade oss så sent som i fredags då jag tyckte att det var för lite liv i vattnen kring Orust och var rädd för ett fiasko. Vi velade mellan Granudden i Nissan och Höstena i Ätran, det blev alltså det senare.

Väl framme var vi taggade till tusen med fiskespö och älgben i högsta hugg!

Det var ganska milt väder med mycket sol och knappt någon vind, vi är rejält solbrända idag kan tilläggas :)

Vi fokuserade till en början på bottenmete med mört och sill.


Första kontakten med fisk var ett napp på mitt mörtagnade bottenmete. Linan gick stadigt ut och efter att ha trasslat lite med ålpinglan satt mothugget perfekt och fisken var stridbar!

En ganska tung fight senare kunde Andy ta gälgrepp på dagens första fisk - ett gäddeskägg på 5,5kg.


Förr var 5 kilos ganska vanliga fångster för mig men med de senaste årens artjakt så är det rätt sällan jag satsar på gädda längre. Det går dock inte att förneka att gädda är en jäkligt skoj fiskart!

Gäddan som var fet simmar snart tillbaka ner i Ätrans kalla vatten.

Andy var nära att replikera direkt men jag missade att Andy drillade fisk och när han försöker landa sin gädda missar han första gälgreppet och på något sätt lyckas fisken få löslina och bita av linan precis ovanför ståltafsen....

Det nappar lite sporadiskt på våra mete men det är ofta agntjuvar som är framme och stjäl sillen.

Jag har en fin efterföljare precis invid kanten innan det är dags för Andy igen!

Ett långsamt knaprande avslöjas av Andys gungande spötopp och denna gången kommer gäddan inte undan med sillstöld.

Mothugget sitter och en riktigt arg fisk stångar emot i strömmen men är snart fast i mitt gälgrepp.


Till min stora förvåning sitter det två likadana tafsar och två krokar i munnen på fisken...

Det är samma fisk som Andy tappat bara en timme tidigare!

Detta är andra gången på kort tid som Andy får på samma fisk två gånger under samma dag.

Andys gädda väger 4,25 och får även den friheten åter.

Vi har napp på mask, räka och olika betesfiskar men det är troligen mest smålake, mört och mindre färnor som busar med oss. Jag känner att det måste göras något och tar fram en stor savagear-jigg i sillutförande.

Det är nu lite skumt ljus ute och gäddan är inte lika skygg i det klara vattnet. Kanske är det därför denna 95cm långa fisk hugger jiggen i en liten vik?


5,75kg vägs fisken snabbt till i vågsäcken innan de försiktigt återutsätts. Det är en för stor och gammal fisk för att jag ska vilja ha den till middag.

Nu ger solen sina sista strålar för dagen och vi förbereder oss för mörkerfiske.


En öl och en hamburgare alá Marcus och Andy-style gör inte den vackra kvällen, som går i ugglehoande och rävyl, sämre.


Det är dock märkligt stilla på våra bottenmete men efter några timmars mörker så nappar det äntligen rejält på ett av mina sillagnade spö.

Långsamma tunga gung och rullningar avslöjar min kombatant, -det är en lake!


Denna 1,75kg tunga lake, knäckte tyvärr mitt spö i en gammal krigsskada, när jag skulle styra in fisken till kanten lite för tidigt och fisken gjorde motstånd.

Andy lyckades dock med håvningen ändå trots mitt tafatta försök till drillning på halvt haspelspö.

Vi tvåtiden på natten har vi hunnit fånga lite mer betesfisk med mjärden i den närliggande bäcken och jag har metat upp en mört. Vi kan lägga oss trygga i vetskapen om att vi kan köra med färsk betesfisk under morgonhugget med.

Varsin bädd av visset gräs, i lä för den svaga men isande vinden, blev nattens sängplatser. Som tur är räckte veden precis natten ut och vi kunde starta morgonen med korvgrillning. 

Under morgonen valde vi att flötmeta på ett par spö. Andy tappade då en fin gädda men annars hade vi ingen fisk på under söndagsmorgonen och gav oss hemåt vid 11-snåret.


Men innan vi åkte hem tog vi oss upp till Höstenakällan också för att se om några fiskar tagit sig upp genom bäcken till den ständigt åttagradiga aldrig sinande underjordiska strömmen.

Här stod ett helt stim med mört och löja och lurade på småinsekter. Jag tog mig friheten att filma en snutt så att ni kan se hur häftig denna plats är med uppbubblande artesiskt vatten ur sandbottnen och små fiskar som simmar omkring nyfiket i källan.


Totalt kan vi sammanfatta dagen som ett fint fiske, jag vet inte när jag senast tog två gäddor över 5 kilo på samma dag men det är några år sedan så jag är nöjd :)

Andy 1 gädda 4,25kg = 42 poäng

Hasse 2 gäddor 5,5kg, 5,75kg, 1 lake 1,75kg, 1mört = 195 poäng.

Detta innebär det sensationella faktum att jag hinner ikapp Andy i årets liga och båda ligger nu på delad andraplats med 305 poäng en bra bit upp till Berra som alltjämt äger förstaplatsen sedan Thailandsresan.

Fyra ligger Marcus på 58 poäng.

Ha det gott och önskningar om riktigt "skitfiske"!

/Hasse


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar