Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

lördag 14 juli 2018

Vilmar tar ny art på ligan och farsan ångar på.

Vilmar framförde önskemål om att åka iväg och kikfiska lite, vilket jag naturligtvis inte var sen med att gå med på. Det började lite trevande med att han fiskade på ett gäng tjuriga klarbultar, som gjorde det klarbultar gör mest; ignorerar och flyr i panik....
Så dem tröttnade han ganska snabbt på. Jakten gick vidare och nästa släpp fick bli på en sandstubb, som gjorde det sandstubb gör mest; hugger på allt.....
Nästa fisk att komma upp var en lite svart smörbult. Sen fick vi syn på en lite kantnål som simmade runt och käkade pungräkor. Inte heller den var svårtrugad och Vilmar lyfte smidigt upp den i vattenkikaren. Jag var säker på att det var en liten större kantnål, men vid en närmare titt blev jag väldigt osäker och vi beslöt att ta med den in i agnburken. På väg in får jag syn på en liten kantnål till som Vilmar skickligt lyckas kroka, perfekt tänkte jag för då blir det lättare att arta om man har två.
Väl inne så åkte Fisknyckeln upp i mobilen och jag fick det snabbt till att det med största sannolikhet inte var större kantnål. Vidare jämförelse med Fisknyckeln  uteslöt tångsnälla, vilket lämnade kvar mindre kantnål. Jag började skicka bilder till Hasse och Patrik som inte kunde göra annat än att bekräfta att det var två mindre kantnålar Vilmar fångat. Vi räknade bålringarna och fick fram att det var 13-14 st. Detta innebär att Vilmar tar den andra och tredje officiellt spöfångade mindre kantnålarna i Sverige. Vilket också innebär ny art på ligan.
Första var 16 cm och 1,2 gr och andra var 15 cm och 1,1 gr.
Ligarekordet till höger



Vilmar: 1 sandstubb
             1 svart smörbult
             2 mindre kantnål (16cm 1,2grm DLR, 15 cm 1,1gr)
894p

Sen har jag själv varit ute på lite äventyr....



Först en tur upp till Basteviksholmarna för lite landfiske och där fick jag:

24 blågylta (6x3hg)
17 berggylta (2x1,0kg 8 hg 2x7hg 6hg 4x5hg 2x4hg)
15 torsk (2x1 kg 3x7 hg 2x5hg)
1 glyskolja
4 svart smörbult
2 randiga sjökockar (26cm)
1 stensnultra
1 grässnultra
4 sill 4p
6 rötsimpa (2hg 1,5hg)
3 vitling
6 sandskädda

Ger mig 700p


Nästa tur blev båtfiske kring Måseskär efter stor fjärsing vilket åtminstone gav mig några ligarekord 😀:

Ligarekord längd 39cm och 0,37kg  (Det är hardcore att fiska fjärsing barfota 😎)

Tangerat viktrekord på 0,41 kg 38cm


87 fjärsing (22x3hg 35x2hg 3,2hg 38cm LRL 4,1hg 38cm DLR 3,7hg 39cm LRL)
1 långa
6 torsk (2x0,5hg 1kg)
4 knot
3 sandskädda
6 glyskolja
2 makrill (4hg)

Jag får för detta 2224p


Detta medför lite förändringar i tabellen. Vilmar tar ett jättekliv från 20:e plats till 7:e plats och jag går från 3:e till 2:a plats.

Vilmar tar i och med detta över ledning i barnligan

----E Adam

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar