Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 27 december 2018

Pirayafiske i Brasilien!

Pirayafiske i Brasilien!

I samband med att jag var reseledare på en jaguarresa till Pantanal i västra Brasilien passade jag på att fiska några korta stunder. Som tur var hade Arvid tjatat på mig att ta med pimpelspöet och det var ju tur. Fast jag var klantig att bara ta en krok (storlek 6) och den försvann efter andra pirayan. Då kom jag på att göra en krok med hjälp av en liten säkerhetsnål och en ståltafs med hjälp av en ståltråd. Så sedan var det bara att sätta på lite kött och hinna med att kroka fast de mycket glupska fiskarna i floden.

Jag fiskade även i en liten vattensamling som sakta torkar ut efter de årliga översvämningarna i det stora våtmarksområdet som Pantanal utgör. Bästa betet där var torkad banan.

Fångade i floder (Rio Cuiaba och Rio Claro:

1 Rödbukspiraya, Pygocentrus nattereri, 15 cm



13 Speckled piranha, Serrasalmus spilopleura, 13 cm




1 Silvertetra - Tetragonopterus argenteus, 10 cm



3 Bryconops melanurus, 11 cm





Fångade i större vattensamling (Pouso Alegre)

9 Markiana nigripinnis, 10 cm



1 Triportheus venezuelensis, 9 cm




1 Trahira, Hoplias malabaricus, 21 cm"



Samtliga är nya arter för fiskeligan och får följande poäng:



Fångade i floder (Rio Cuiaba och Rio Claro:

Rödbukspiraya (RÖDBUK) 3p 5hg=5p +2p/hg till 2kg därefter 5p/hg

Speckled piranha (SPEP) 2p 20cm=5p +5p/cm

Silvertetra (SILTET) 2p 10cm=10p +5p/cm

Bryconops melanurus, (BRYCO) 2p 10cm=5p +5p/cm


Fångade i större vattensamling (Pouso Alegre)

Markiana nigripinnis (MARKI), 2p 8cm=5p +5p/cm

Triportheus (TRIPO) 2p 8cm=5p +5p/cm

Trahira (TRAHI) 5p 5hg=10p +2p/hg


Detta ger HG 309 poäng och därmed tar han sig precis förbi Vilmar upp på 6:e plats med bara några få dagar kvar av året!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar