Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 18 mars 2019

Pimpel-SM

Helgen ägnades åt att pimpelfiska från 80 cm tjock is!

Jag vann som en del av er minns DM i pimpelfiske i Västra Götaland - helt oväntat bland alla pimpeless!

Så jag kunde inte tacka nej nu när jag lyckades kvala in till SM i pimpelfiske i Luleå.

Det är tveksamt att jag kommer att lyckas kvala in till SM igen så man får ju passa på!

Cirka 500 personer tävlade under min dag.

Jag fiskade som så ofta med junioren Iris som också kvalat in från Väst. Den gången körde vi med samma taktik och det funkade så varför ändra ett vinnande koncept?


Jag och Iris var två av få som körde gamla hederliga dunk-skryllor! De flesta proffsen körde med nya high-tech grejer.


När starten gick var det en extremt häftig syn!




500 pers som stormade isen.

Jag och Iris höll oss en bit ifrån övriga i hopp om att hitta abborren för oss själva.


Det började bra och vi drog fem snabba abborrar var i våra första hål.

Men det var trögt fiske och snart nog fick vi flytta på oss.

Agntjuvar som stäm, mört och gärs plågade oss från och till. Endast abborre räknades.


Efter fyra timmars fiske kände vi att vi gjort vad vi kunde men inte riktigt hade träffat rätt.

Någorlunda nöjda kunde vi ändå traska tillbaka till målområdet där en spännande prisutdelning väntade.


Jag lyckades få fem gram mer abborre än vad Iris lyckades och vann den interna kampen med extremt liten marginal!


Men i min klass fick vinnaren 17200 gram lite drygt och mitt fiskafänge räckte endast till en 135:e plats bland knappt 160 deltagare.

Jag slog i alla fall några riktigt meriterade pimpelfiskare och det kändes helt ok.

För Iris gick det bättre och hon lyckades knipa bronset i sin mycket jämna klass.


Totalt fick jag 20 abborrar 4 hekto i topp, 4 stäm 150g, 150g, 100g, 4 mört och 1 gärs.

Det var ett superbra arrangemang och oerhört imponerande att se alla pimpelfroffs i action.

Totalt hamnade jag och Iris runt 400:e plats bland cirka 500 deltagare.

Tack Luleå för en trevlig vinteupplevelse, nu är jag tillbaka i våriga Halland!

100 poäng exakt gör att jag passerar HG upp på en fjärdeplats!

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar