Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 15 juli 2019

Åka till Dalarna

Efter några dagars planerande tog jag med fiskeliga-hangaroundsen Simon Johannesson och de tre åsakillarna Gustav, Kelvin och Robin för att åka till indianlaxsjön i norra Dalarna.

Jag gissade att det var lätt fiskeutrustning som gällde och därför behövde jag kolla så att min lätta utrustning var ok?

Metade upp några små betesfiskar sen åkte jag ut med mitt dropshotspö och ul spö för att testa dem och rullarna på hemmasjöns abborrar.

Det small direkt på ul spöt agnat med en liten mört och en riktigt bra fight tog vid!

Helt säker på gädda efter våldsamma rusningar blir jag förvånad när en stor abborre kommer upp.


En riktigt bra fisk på 1,175kg och 43cm min näst tyngsta abborre!

Det blir en abborre till och en kilosgädda innan jag känner att fiskeprylarna visst funkar fint.

Tidigt morgonen efter plockar jag upp följande liftare för en elvatimmars bilfärd!


Allt går enligt plan tills vi plötsligt är omringade av renar!!

Då vet vi att vi är i Dalarna och på rätt väg.


Några timmar senare kommer vi fram till myggens, knottens och trollens paradis!


Sjön bjuder på en spegelblank yta där trollens berg speglar sig och indianlaxarna förföriskt vakar.

Direkt har jag på en liten fisk på metspö men den snor knottet jag satt på kroken och jag ger mig istället i kast med spinnspö och flugspö.

Men vi fiskar hela kvällen tills solen faktiskt går ner bakom träden.


Lagom till det att solen försvinner ner vid midnatt så ger vi indianlaxen första segern. Gustav och Robin har haft varsin fisk på fluga men gissar att båda var större öringar.


Jag vaknar flera timmar före mina kumpaner, jag har sovit gott men det är kallt i tältet och jag är mycket revanschsugen.

Upp koka kaffe och stretcha lite så jag kommer igång.


Jag testar först i sjön men det är dött.

Istället går jag ner till ån som ligger precis bredvid för att se om något nappar där.


Det är vackert och jag ser flera större öringar men inget behagar nappa.

Så jag beger mig tillbaka till sjön igen.

Nu är siktet åter inställt på de små gynnarna som jag såg första dagen.

4 meters metspöt plockas fram med 0,05mm nylontafs och storlek #32 krok. Knott är det gott om så en sådan åker på kroken.

Snart nog hittar jag stimmen med små indianlaxar.

Efter att länge försökt kroka dem i ytan på flytande knott och bara missat en massa så låter jag knottet sjunka mot bottnen och ser hur en fisk tuggar i sig knottet, lyfter men fisken lossnar i luften!

Nu har Robin kommit upp och kastar frenetiskt efter indianlaxen men får inget..

Jag känner ändå att jag är nära nu och lagom till att alla de andra kommit upp så lyckas jag lyfta upp en liten indianlax och lyckan är stor!!


Troligen den minsta fångade indianlaxen fram till dess.


Men glädjen är stor och håller man fram fisken ser den också stor ut!


Gott mos med art nummer #106 i Sverige.

Jag ger mitt metspö till Robin och tacklar upp ett till likadant tackel på ett flugspö som Simon tar över.

Det tar inte lång tid innan Simon kniper nästa indianlax!


Glädjen är stor, nu känner vi att vi äntligen leder med 2-1 mot indianlaxen.


Snart tar även Robin sin indianlax och joinar mig och Simon för att gå ner till ån för att inte störa våra kamrater i deras jakt, Simon kniper då en fin öring!


Har man ingen buff mot myggen så kan ett par kalsonger också funka tyckte Simon!

Det är oklart vems kalsongerna var och om de var använda?

Även Gustav kniper indianlaxen och nu är det bara Kelvin kvar!


Kelvin har problem då plötsligt indianlaxen tar siesta och simmar ut på djupare vatten....

En matpaus gör susen och efter en stund kommer indianerna tillbaka in mot land för att bli lurade av Kelvins knottagnade krok!


Vi lämnar sjön efter ett dygns fiskande, 40000 knott och 4000 myggbett senare.

Men alla är jätteglada över att vi har knipit varsin indianlax!

Vi sätter kurs mot Västerdalälven där det ska finnas harr. En art som Simon, Robin och Kelvin saknar.

Vi kommer fram i skymningen och det nappar direkt!


Jag och Simon kniper några fina idar.


Kelvin flugfiskar upp en fin öring.


Och jag tar även några abborrar innan jag går och lägger mig.


Vi tror att detta ska bli ett hett vatten att fiska i dagen efter men på tre timmars fiske får jag en elritsa och ingen annan får någonting!

Vi får lägga om planen och åka till Marcus harr och stäm ställe i Vansbro.


Här händer det saker nästan direkt då vi fångar både stäm, brax, id, öring, harr, abborre, mört och löja.


Simon med ny art stäm.


Simon med ny art harr!


Fina abborrar fanns det.


Jag knep stäm till årets arttävlingar.


Vi beslöt oss för att sova över här med och göra ett sista ryck på morgonen då några saknade harren och stämen fortfarande, Robin, Kelvin och jag knep direkt varsin harr vilket var ny art för Kelvin och Robin.


Stämen lyckades undvika Kelvins och Gustavs krokar men det var inget som bekymrade oss när vi åter styrde volvon mot västkusten.

Ett härligt äventyr med ny art till samtliga var över.

Totalt på dessa dagar med uppvärmning har jag fångat:

18 abborre 1,175kg 43cm
3 braxen
8 löja
4 sarv
1 gädda 1kg
8 mört
1 elritsa
3 id 0,8kg, 0,6kg, 0,6kg
1 harr
1 indianlax

183 poäng

/Hasse

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar