Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

måndag 30 december 2019

Pirayafiske i Brasilien med mycket mera!

Även i år var jag reseledare på en jaguarresa till Pantanal i västra Brasilien. Vis av erfarenheten från förra året hade jag tagit med fler krokar i år + några ståltafsar. Dessutom ett hopfällbart spö och ett par bottenmetetackel.

Det var betydligt torrare i så det fanns bara några få vattensamlingar kring lodgerna. Lyckades ändå få upp ett par nya arter från dem. Roligast var de stora påfågelscikliderna som av och till kom sakta upp till ytan för att spana efter något gott att snappa. Jag lockade med små köttbitar som jag höll några millimeter ovanför vattenytan och fick tre av dem att hugga.

Ute på floderna nappade det desto mera – inte minst de små pirayorna som hugger på allt! Jag fick en ny pirayaart - Serrasalmus eigenmanni – som var lite större än sina släktingar. Dessutom fick jag flera andra nya arter – främst laxkarpar men även någon ciklid till.

Jag provade lite bottenmete också i floderna och på första försöket fick jag upp en häftig mal med riktigt långa tömmar. Min guide och vän Eduardo var snabb att säga att den har en giftig tagg på bröstfenan så piangen kom väl till pass! Jag fick sammanlagt tre av dem men har ännu inte lyckats bestämma dem. Det gäller även ett par andra arter. Får förhoppningsvis återkomma till dem. Jag hade även något större på kroken efter att ha agnat den största med en hel fisk. Tyvärr gick linan av när jag försökte drilla den. Nästa gång blir det ännu kraftigare grejor!

När jag arbetat med artbestämningarna så har jag lyckats hitta artnamnet till den Triportheus som jag även fick förra året – det är Triportheus pantanensis.

Lite häftiga foto!





Jag fick totalt:

1 Rödbukspiraya, Pygocentrus nattereri, (max 50 cm), 15 cm tangerat ligarekord
19 Speckled piranha, Serrasalmus spilopleura, (max 25 cm) 21, 19, 18, 17 cm 4ggr ligarekord
2 Serrasalmus eigenmanni (max 36 cm), 16 cm NY ligarekord
5 Silvertetra - Tetragonopterus argenteus, (max 11 cm), 12, 11 cm dubbelt ligarekord
2 Bryconops melanurus (max 12 cm), 10 cm
16 Triportheus pantanensis (max 16 cm), 16, 14, 12 cm NY trippelt ligarekord
1 Leporinus piau (max 35 cm), 15 cm Ny ligarekord
1 Poptella paraguayensis (max 11 cm) 6 cm Ny ligarekord
3 Redeye tetra, Moenkhausia sanctaefilomenae (max 7 cm) 3 cm Ny ligarekord
5 Markiana nigripinnis, (max 10 cm) 12, 10 cm  dubbelt ligarekord
3 Cichlasoma dimerus (max 11 cm), 8 cm Ny ligarekord
4 Påfågelciklid, Astronotus ocellatus (max 47, normal 24 cm) 27, 25 cm Ny dubbelt ligarekord


Nya arter är följande:
Serrasalmus eigenmanni (SERRA) 2p 15cm=5p +5p/cm
Triportheus pantanensis (TRIPO) 2p 8cm=5p +5p/cm
Leporinus piau (PIAU) 5p 15cm=10p +5p/cm
Poptella paraguayensis (POPTE) 5p 8cm=10p +5p/cm
Redeye tetra (REDEYE) 2p 5cm=10p +10p/cm
Cichlasoma dimerus (CICHLA) 2p 10cm=10p +10p/cm
Påfågelciklid (PÅCIK) 5p 25cm=10p +5p/cm

542 poäng och en säkrad fjärdeplats?

HG

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar