Jakten på ligaguldet är i full gång!

Jakten på ligaguldet är i full gång!

torsdag 15 oktober 2020

Nya arter och små framsteg för Skarvkufen, Iris och Axel:

Kraaaaaaaa den senaste tiden har jag, Iris och Axel varit på fiske både i Götet och i Gullmarn. 

I Göteborg så har jag och Axel varit på streetfiske och fått lite svartmunnad smörbult, vitling, borrebus och enstaka torsk det var ingen storlek på dom men kul att det nappar. 

Men så kommer vi till fisket i Gullmarn. Axel och Iris kom med bussen på lördagen till min stuga och vi gick direkt ner till fjorden där vi fick både sällskap och besök av mina underhuggare och började fiska. Axel och Iris började med att fiska gråsej och berg/blågylta och fick massa men jag ville testa att fiska på en sandbottnen som ligger riktigt djupt ner och det visade sig vara en bra idé efter några svarta smörbultar så gjorde jag ett kast som jag var missnöjd med och jag började veva in.

När tacklet kom inom synhåll så såg jag en silvrig liten fisk på en av krokarna jag trodde att det var en sill men Axel trodde det var en gråsej men när jag fick tag på fisken såg jag att det var en ny art. Taggmakrill!!!!! Art 52 i Sverige och jag var överlycklig. 



Nu var Axel och Iris väldigt avundsjuka och började köra med strl 14 krokar på sandbottnen och de fick små fiskar som vi trodde var glyskoljor men glyskoljan brukar inte leva på sandbottnen så vi frågade Hasse och efter en stund så svarade han att det var vitlinglyror och även Axel och Iris fick nya arter nu var vi riktigt nöjda och de åkte hem. 


Men jag ville försöka få en vitlinglyra jag med så jag gick ner till fjorden vid lunchtid nästa dag och körde men hann bara få en vitling och några gråsejar innan jag behövde avbryta då spötoppen höll på att gå av. 

Jag fick inte så mycket fisk för att jag fiskade inte så mycket sej men jag för små framsteg i ligan och skäggapan borde vara livrädd över att mista femteplatsen vid det här laget för det blir mer fiske för min del i år som lakemete,artfiske mm som väntar. 

Hoppas att det blir lite kallare nu så man kan genomföra säsongens första laketur vid världens mysigaste Granudden!

/Skarvkufen

Totalt har vi fångat:

Linus 65p
1 taggmakrill
3 vitling
5 abborre
1 svartmunnad smörbult 16cm
2 torsk
18 gråsej
2 svart smörbult

Iris 410p
103 gråsej
4 torsk 700g
5 berggylta 2x400g 1x600g
6 blågylta 2x400
1 skärsnultra 100g
1 bleka
2 vitlinglyra

Axel 277p
100 gråsej
4 skärsnultra
6 torsk 500g
1 berggylta
4 stensnultra
6 vitlinglyra
1 vitling


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar